|
hifi.slovanet.sk
Bolo zavedene manualne potvrdzovanie registracii !!!
|
|
Zobraziť predchádzajúcu tému :: Zobraziť nasledujúcu tému |
Autor |
Správa |
miero Hifi inventar
Založený: 08 september 2010 Príspevky: 11528 Bydlisko: Praha
|
|
Návrat hore |
|
|
miero Hifi inventar
Založený: 08 september 2010 Príspevky: 11528 Bydlisko: Praha
|
Zaslal: Po október 17, 2016 22:48:43 Predmet: |
|
|
Pripájam svoj neautorizovný pokus o amatérsky preklad prvej z dvoch zaujímavejších odpovedí E.G. z tohoto rozhovoru.
EDIT 23.10.: doplnený preklad odpovedi na ďalšiu otázku
citácia: | Otázka: Čo sú vlastne tie vlny vyššieho stupňa (High Order Modes - HOMs) o ktorých sa hovorí?
Odpoveď: Jedna z najvýznamnejších vecí, čo vzišla z mojeho nového prístupu k hornám, bola úplne neočakávaná. V teorií horien sa počíta len s jednou rovinnou vlnou, ktorá sa hornou postupne šírí. Ale teória akustických zvukovodov predpovedá veľké množstvo rôzných vĺn šíriacích sa zariadením. Tieto ďalšie vlny nazývame vlny vyššieho stupňa. Z teórie tiež vyplynulo, že vo všetkých horách vznikajú tieto vlny vyššieho stupňa, ale keďže pôvodné rovnice o nich nič nehovorili, nikto sa ich nikdy nepokúšal skúmať, alebo s nimi čokoľvek robiť.
Vlny vyššieho stupňa sú úplne iné ako bežné vlny šíriace sa hornou. Čelo bežnej vlny sa šíri kolmo k stenám (vektor rýchlosti je rovnobežnými so stenami) a rozširuje sa spolu so zväčšujúcim sa obvodom horny (aspoň do tej miery, akú fyzika umožňuje). Ale vlna vyššieho stupňa sa pohybuje smerom, ktorý ju núti odrážať sa od stien. Z tohto dôvodu tieto vlny prejdu väčšiu v horne vzdialenosť, a k poslucháčovi dorazia až neskôr, čo ma za následok zmeny vo zvuku. Podobná situácia vzniká ak hlavná vlna nezvláda sledovať rýchlo ustupujúci obrys horny a na mieste oddelenia hlavnej vlny vzniká zároveň aj vlná vyššieho stupňa.
Spolu s Lídiou sme študovali zvukové prejavy týchto vĺn a zistili sme, že ich účinok môže byť veľmi výrazný. Hornnám sa často pripisuje zafarbený alebo prenikavý zvuk a zdá sa, že tieto negatívne vlastnosti sú dôsledkom prítomnosti vĺn vyššieho stupňa. Hlbšia diskusia o vlnách vyššieho stupňa je mimo rámec tohoto rozhovoru, ale stačí to zhrnúť, že ich potlačenie sa stalo hlavným cieľom nášho výskumu a vývoja.
Sú dva spôsoby, ako môžeme obmedziť výskyt vĺn vyššieho stupňa. V prvom rade to je neumožniť im vzniknúť. Toto vyžaduje dôkladnú pozornosť pri návrhu zvukovodu, nájsť taký, ktorý ich vytvára čo najmenej. Akákoľvek náhla zmeny plochy alebo sklonu pozdĺž zvukovodu umožní im vzniknúť. Toto sa týka i návrhu phase plugu. Ďalej je možné obmedziť vlny vyššieho rádu použitím nejakej tlmiacej peny v samotnom zvukovode. Táto patentovaná technológia umožňuje zvukovodu dosiahnuť pred tým nepoznanú kvalitu zvuku. Umiestňuje kompresný driver vo zvukovode na úroveň najlepších výškových reproduktorov akéhokoľvek druhu, ale s mnohými pridanými kladnými vlastnosťami, ktoré priamo vyžarujúce výškové reproduktory nemôžu dosiahnuť - ako napríklad vysoký akustický výkon a teda i účinnost, veľmi nízku tepelnú závislosť a čo je najdôležitejšie dobre kontrolovanú konštantnú smerovosť. Penou plnený zvukovod je jednoducho najúčinnejší spôsob, ako dosiahnuť extrémne vysokú kvalitu a dobre kontrolovanú vysokofrekvenčnú odozvu. Domnievam sa, že je to budúcnosť high-end audio systémov, hlavne u tých, kde malý rozmer nie je dôležitý faktor.
LB: Prečo je pre reprosústavu doležitá smerovosť/výkonová odozva?
EG: Či je tak dôležitá závisí na situácií, ale môžem ukázať, že je rozhodujúca pre optimálnu reprodukciu zvuku v malej miestnosti.
V bezodrazovej komore nezáleží na smerovosti, ani na výkonovej charakteristike - len na priamom zvuku. Ale bezodrazové komory sú mizerné posluchové miestnosti. Neposkytnú pocit priestorovosti pretože v nich nevznikajú žiadne odrazy. Od ideálneho reprodukčného reťazca sa vo všeobecnosti požaduje jednak dobré zobrazovanie (imaging), t.j. rozmiestnenia nástrojov, a jednak aj dobrá priestorovosť (spaciousness) - pocit prítomnosti v akustickom priestore. Problém je, že tieto dve vlastnosti v malých miestnostiach idú proti sebe, pokiaľ nie sú riešené veľmi špecifickým spôsobom.
Vnímanie zobrazovania závisí prevažne na najskorších zvukoch od reproduktora, t.j. priameho zvuku (ten príde ako prvý), a zvuku, ktorý dorazí v prvých 5-10 milisekúndách. Ucho jednoducho spojí tieto zvuky do jedného vnemu. Ten zahŕňa bezodrazovú odozvu reproduktorov pozdĺž posluchových osí, difrakcie na ozvučnici, difrakcie a odrazy od okolitých predmetov ako sú prístrojové skrine či televízory. V podstate to čo potrebujeme aby bolo zobrazovanie dobré je odozva z pseudo bodového zdroja, tj. jediný priamy zvuk bez akýchkoľvek difrakcií či odrazov po dobu najmenej 5, ale radšej o celých 10 milisekúnd. Nazvime tieto neželané zvuky veľmi skoré odrazy VER, do ktorých ale zahrnieme i skoré difrakcie.
Je nesmierne ťažké dosiahnúť nízky VER vo väčšine posluchových miestností a takmer žiadna bežná domáca posluchová miestnost ho nemôže dosiahnuť nízky. Ak sa použije veľké množstvo tlmenia, VER sa zníži, ale vytratí sa aj priestorovosť. Na získanie priestorovosti je treba veľa odrazov (najlepšie postranných) z iných miest než prichádza priamy zvuk pre hodnoty väčšie ako je 10 ms. Myslím, že už je vidieť problém. Vo väčšine typických domácách posluchových miestnostiach použitím tradičných rerprosústav môžete mať (dobré) zobrazovanie alebo (dobrú) priestorovosť, ale nemôžete ich mať naraz obe. Musíte sa vzdať jednej z nich na získanie tej druhej. Tento kompromis je to, čo určuje výber reproduktorov, ktoré majú padnúť vašemu vkusu a miestnosti - spotrebiteľ vyvažuje jednu vlastnosť druhou, aby mu boli obe podľa jeho chuti.
Ale existuje aj iný prístup, nevyžadujúci robiť kompromisy medzi týmito dvoma veľmi žiadúcimi vlastnosťami - zobrazovaním a priestorovosťou. Kontrola smerovosti je podstatou tohoto alternatívneho prístupu.
Ak je zdroj zvuku slušne smerový (<90°), môže byť umiestnený a nasmerovaný tak, aby sa VER znížíl už tým, že reprosústava nebude hrať na blízke steny. Samozrejme ozvučnica bez difrakcií je stále potrebná a predpokladáme, že bude použitá. A tiež je dobré aby priestor okolo reprobedne nevytváral difrakcie. Ak bude tá reprobedňa navrhnutá tak, že (frekvenčná charakteristika) na posluchovej osi bude rovná (táto os v tomto prípade nebude v strede), dostaneme ideálnú situáciu s vyrovnaným priamym zvukom a prirodzeným spôsobom zníženým VER. A budeme si môcť teda dovoliť upraviť miestnosť tak aby bola živá, s dlhým dozvukom, pretože VER sme vyriešili pomocou smerovosti; a takto teda dosiahneme i dobré zobrazovanie. Takto sa obyčajne nerobí z dôvodu, že bežné reprobedny sa správajú inak. V takejto živej miestnosti bude zvuk produkovaný mimo posluchovú osu vytvárať významné pole neskorých odrazov, ktoré sa prejaví ako priestorovosť. Problém tohoto prístupu je, že vyžaduje reprobedne so smerovosťou, ktorá nezávisí na uhle, t.j. majú konštantnú smerovosť (CD) a ktoré produkuje zvuk v úzkom zväzku (čo je veľmi vzácná kombinácia vlastností a častokrát aj opak toho, ako sa navrhujú High-End reprosústavy). Bez úzkeho zväzku s konštantnou smerovosťou nebude výsledok uspokojivý, pretože, za prvé, pole priameho zvuku na posluchovej ose nebude vyrovnané, a za druhé, pole odrazených zvukov, ktoré už bude v živej miestnosti výrazné, tiež nebude vyrovnané. Výsledkom bude zafarbený zvuk a pravdepodobne i výrazné zhoršenie či až strata zobrazovania a priestorovosti.
Bola to práve potreba konštantnej smerovosti v úzkom zväzku, ktorá ma viedla k štúdiu "horn". Iba horna (v skutočnosti len zvukovod) môže splniť tieto dve požiadavky súčasne, pretože žiaden priamo vyžarujúci zdroj ich nedokáže splniť. Žiaľ, v tom čase jediné dostupné konštantne smerujúce (CD) horny produkovali difrakcie, vlastne na veľmi veľké množstve difrakcií, čím dosahovali kontrolu ich smerovosti. Bolo to ale ako vylievať vaničku i s dieťaťom. Difrakčné horny sú dosť zafarbené a popravde, ani nie sú veľmi počúvateľné v malej miestnosti, pretože majú veľa HOMs (vĺn vyššieho stupňa). Za účelom dosiahnutia výhod, ktoré ponúkali CD horny, ale bez zafarbenia typického v tej dobe, som potreboval nájsť prístup, ktorý by zariadeniu umožnil kontrolovať nie len impedanciu, ale i jeho smerovosť, a bez vytvárania HOMs.
K optimálnemu návrhu malej posluchovej miestnosti je toho treba isto ešte viac, ale prišiel som s týmto jednoduchým spôsobom, a aj so zdôvodnením prečo je kontrola smerovosti nevyhnutná pri nekompromisnej reprodukcii v malej miestnosti. |
PS: je možné, že E.G. trochu kecá, lebo sa odvoláva na rovnice zo začiatku 20. storočia, ale podľa wikipedie sa Don Keele v sedemdesiatych rokov venoval zlepšovaniu smerovosti v hornách.
Naposledy upravil miero dňa Ne október 23, 2016 14:04:59, celkom upravené 1 krát. |
|
Návrat hore |
|
|
miero Hifi inventar
Založený: 08 september 2010 Príspevky: 11528 Bydlisko: Praha
|
Zaslal: Po október 17, 2016 23:01:34 Predmet: |
|
|
Druhú časť, čo by som rád niekedy preložil je odpoveď E.G. na otázku prečo je smerovosť a výkonova charakteristika u repro dôležitá. Snáď niekedy v priebehu týždňa. Ak myslíte, že to má/nemá cenu, tak poprosím o povzbudzujúci/odraďujúci príspevok. |
|
Návrat hore |
|
|
Homer Simpson Hifista - zaslúžilec
Založený: 29 február 2012 Príspevky: 787
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 06:34:23 Predmet: |
|
|
Miero má to cenu. Nie každý je anglitštinou podkutý ako Ty.
Odo mňa máš za tento tvoj nezištný počin ďakujem.
|
|
Návrat hore |
|
|
MaBat Hifi inventar
Založený: 21 november 2007 Príspevky: 12784
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 07:23:00 Predmet: |
|
|
miero napísal: | Pripájam svoj neautorizovný pokus o amatérsky preklad prvej z dvoch zaujímavejších odpovedí E.G. z tohoto rozhovoru. |
Mně tam třeba přijdou ještě zajímavější úplně jiný věci, ale překládat to nebudu. Ten rozhovor, jako většina takových, je jen velmi silnej koncentrát myšlenek, z nichž každá zvlášť by vydala na článek nebo knížku (které také existují). Odkaz na něj jsem dával už asi před čtyřmi lety, tehdy ještě ve stejné naivitě jako ty.
Věř, že co tobě přijde (logicky) zajímavé, je 99% lidí úplně u ***** nebo si o tom myslí svoje a dál myslet budou. Nauč se s tím žít, ušetříš spoustu času a námahy
Naposledy upravil MaBat dňa Ut október 18, 2016 07:55:26, celkom upravené 1 krát. |
|
Návrat hore |
|
|
PMA Pavel Macura
Založený: 18 január 2007 Príspevky: 20464
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 07:54:38 Predmet: |
|
|
Jsou to "vlny vyššieho stupňa", nebo módy vyšších řádů? _________________ mám rád hifi, ale víte, jak je to dál ..... |
|
Návrat hore |
|
|
MaBat Hifi inventar
Založený: 21 november 2007 Príspevky: 12784
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 08:00:59 Predmet: |
|
|
miero: No vidíš, a už tady máš první odbornou korekturu Co jsem ti říkal... |
|
Návrat hore |
|
|
PMA Pavel Macura
Založený: 18 január 2007 Príspevky: 20464
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 08:06:08 Predmet: |
|
|
To je zbytečná poznámka a není k věci. Překvapuje mě, že ty, takový (podle vlastního přesvědčení) logický a pragmatický člověk, máš většinu příspěvků OT a v osobní rovině.
Já si ale taky myslím, že překlad nemá cenu. _________________ mám rád hifi, ale víte, jak je to dál ..... |
|
Návrat hore |
|
|
MaBat Hifi inventar
Založený: 21 november 2007 Príspevky: 12784
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 08:11:10 Predmet: |
|
|
Mě zas nepřestává bavit tvá motivace sem tohle vůbec psát. Vzhledem k celému obsahu toho interview a tomu všemu, co tam z toho na tebe platí. Tohle je pak tvá reakce - hnidopišský "dotaz" na terminologii, kterou miero prostě nezná, zatímco ty, velký expert přes akustiku, který snad dostal i jedničku od prof. Merhauta, samozřejmě ano To má být tvůj příspěvek k věci? |
|
Návrat hore |
|
|
Homer Simpson Hifista - zaslúžilec
Založený: 29 február 2012 Príspevky: 787
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 08:25:06 Predmet: |
|
|
Obaja si myslíte že preklad nemá cenu. Rozdiel medzi vami je že ty MaBat to berieš z pragmatickej stránky, odbornej zložitosti, pre nezapálených a Macura to len povýšenecky konštatuje, aby si pohladkal svoje ego.
Tak to vidím ja. Čo keby ste to ponechali na ľuďoch či a koľko si z toho zoberú. Ja by som nepodceňoval nikoho. Každý má právo na informácie.
Kedysi aj biblia bola len v latinčine. Vraj preto, že bi jej ľudia nerozumeli. Opak bol pravdou. Bolo to len preto aby sa kňazi tvárili múdro. |
|
Návrat hore |
|
|
MaBat Hifi inventar
Založený: 21 november 2007 Príspevky: 12784
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 08:36:25 Predmet: |
|
|
Jen jsem popsal svou zkušenost a chtěl mierovi zachránit trochu času
Je samozřejmě na něm, kolik se ho rozhodne promarnit takovými aktivitami. Třeba si to chce prostě jen zkusit přeložit, protože je to nakonec docela dobrý způsob si sám vyzkoušet, jestli tomu opravdu rozumím. Překládat Bibli bych ale nechtěl. |
|
Návrat hore |
|
|
miero Hifi inventar
Založený: 08 september 2010 Príspevky: 11528 Bydlisko: Praha
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 09:21:26 Predmet: |
|
|
PMA: Nad tymi modmi som chvilu premyslal, ale jednak to nie je slovenske slovo, a mody sa bezne pouzivaju pre mody miestnosti, ktore su ale staticke. Takze som to nechal na vlnach vyssieho stupna, ktore si myslim laik lahsie predstavi. |
|
Návrat hore |
|
|
miero Hifi inventar
Založený: 08 september 2010 Príspevky: 11528 Bydlisko: Praha
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 09:23:04 Predmet: |
|
|
Inak som v tom odstavci asi nepochopil, ako bolo myslene toto:
citácia: | Also any abrupt area or slope changes along the device will generate HOMs. The phase plug design is an aspect of this as well. |
Prelozene ako:
citácia: | Akákoľvek náhla zmeny plochy alebo sklonu pozdĺž zvukovodu umožní im vzniknúť. Toto sa týka i návrhu phase plugu. |
Jednak by to šlo preložit krásne ako fázový štupeľ, no i tak neviem čím tá veta patrí do kontextu. |
|
Návrat hore |
|
|
MaBat Hifi inventar
Založený: 21 november 2007 Príspevky: 12784
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 09:26:48 Predmet: |
|
|
miero napísal: | PS: je možné, že E.G. trochu kecá, lebo sa odvoláva na rovnice zo začiatku 20. storočia, ale podľa wikipedie sa Don Keele v sedemdesiatych rokov venoval zlepšovaniu smerovosti v hornách. |
Nekecá. Keeleho práce z té doby jsou pořád založeny daleko více na empirii a intuici, než rigorozních matematických odvozeních -
http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/papers.htm (7)
On teda Geddes asi úplně první, resp. jediný, taky nebyl, ke stejným výsledkům se myslím nějak došlo už kdysi dávno, ale tak to někdy bývá. Stejně jako tohle všechno se jednou nejspíš taky zapomene a objeví nezávisle zase třeba znova, bude-li na to mít někdo zrovna čas. |
|
Návrat hore |
|
|
MaBat Hifi inventar
Založený: 21 november 2007 Príspevky: 12784
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 09:33:24 Predmet: |
|
|
miero napísal: | Inak som v tom odstavci asi nepochopil, ako bolo myslene toto:
citácia: | Also any abrupt area or slope changes along the device will generate HOMs. The phase plug design is an aspect of this as well. | ... |
https://www.google.com/search?tbm=pts&hl=cs&q=earl+geddes&=
Tím se myslí to, co je konstrukčně na výstupu tlakových měničů, např. toto. |
|
Návrat hore |
|
|
Zorg Hifi expert
Založený: 13 september 2008 Príspevky: 1287
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 09:39:02 Predmet: |
|
|
Phase plug už taknějak zdomácněl Takže já bych to možná nechal taky tak - HOMy A spíš jen vysvětlil, co to je, než to krkolomně překládat (napadlo mě jen odrazy vyšších řádů )... |
|
Návrat hore |
|
|
MaBat Hifi inventar
Založený: 21 november 2007 Príspevky: 12784
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 09:40:25 Predmet: |
|
|
Malá rada by mohla znít, nesnažte se překládat něco, čemu nerozumíte |
|
Návrat hore |
|
|
miero Hifi inventar
Založený: 08 september 2010 Príspevky: 11528 Bydlisko: Praha
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 09:51:13 Predmet: |
|
|
Hehe, a comu by to pomohlo? :) |
|
Návrat hore |
|
|
MaBat Hifi inventar
Založený: 21 november 2007 Príspevky: 12784
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 09:53:24 Predmet: |
|
|
BTW, taky nevím, jak se tomu říká česky - fázový nástavec? Fakt nevím, proto to taky nepřekládám |
|
Návrat hore |
|
|
BV Hifi inventar
Založený: 06 október 2006 Príspevky: 5947 Bydlisko: Trnava
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 10:00:03 Predmet: |
|
|
HOM - vznikajú odrazmi pozdĺžnej hlavnej vlny na diskontinuitách tvaru zvukovodu a v miestach, kde nie je prispôsobená akustická impedancia (vstup, výstup zvukovodu). IMO...
A parafráza pre Bartoliho
citácia: | Malá rada by mohla znít, nesnažte se vykládat něco, čemu nerozumíte |
Naposledy upravil BV dňa Ut október 18, 2016 10:01:14, celkom upravené 1 krát. |
|
Návrat hore |
|
|
miero Hifi inventar
Založený: 08 september 2010 Príspevky: 11528 Bydlisko: Praha
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 10:00:48 Predmet: |
|
|
Jasne, uz rozumiem. Nejak som si to nespojil ze hovoris o tom štupli :D |
|
Návrat hore |
|
|
Zorg Hifi expert
Založený: 13 september 2008 Príspevky: 1287
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 10:04:07 Predmet: |
|
|
Já neříkám, že jsem nějakej myslitel ani popularizátor vědy, abych to mohl krásně vysvětlit a pochopil to každej, ale snad si taknějak představuju, co to je a jak to vzniká. Ale kdykoliv bys mě vykoupal na základních souvislostech
A "high order" se fakt překládá jako "vyšší(ho) řádu", "mode" fakt nevím, jak se překládá, používám to i v češtině, proto mi to přišlo divný. Leda "stoják"?
Naposledy upravil Zorg dňa Ut október 18, 2016 10:05:08, celkom upravené 1 krát. |
|
Návrat hore |
|
|
miero Hifi inventar
Založený: 08 september 2010 Príspevky: 11528 Bydlisko: Praha
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 10:04:48 Predmet: |
|
|
A robi ten kolík niečo s fázou vyžiarenej vlny? Príde mi že to len buď tlmí, alebo ak je tuhší, tak i odráža tie HOMsy.
Naposledy upravil miero dňa Ut október 18, 2016 10:08:24, celkom upravené 1 krát. |
|
Návrat hore |
|
|
miero Hifi inventar
Založený: 08 september 2010 Príspevky: 11528 Bydlisko: Praha
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 10:07:58 Predmet: |
|
|
Problém s vyšším rádom je ten, že sa s nim stretli asi len študenti vyššej matiky či techniky. |
|
Návrat hore |
|
|
jasnap Hifista
Založený: 13 jún 2011 Príspevky: 225 Bydlisko: Česká Třebová
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 10:24:05 Predmet: |
|
|
Miero, ten Phase plug zajišťuje správné rozložení vlny (fáze z celé plochy membrány) na vstupu zvukovodu.
A moc děkuju za překlad. |
|
Návrat hore |
|
|
MaBat Hifi inventar
Založený: 21 november 2007 Príspevky: 12784
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 10:25:36 Predmet: |
|
|
"Vyšší řády" se obecně objevují všude tam, kde se k popisu reálně složité situace používá rozklad na nějakou řadu jednodušších funkcí/tvarů. Základní řád (někdy nultý, někdy první) je vždy ta nejjednodušší podoba, jakou to může mít, např. kulová vlna. V reálu se pak celé komplikované chování dá dostatečně přesně vyjádřit jako součet nějakého počtu členů této řady, což se týká třeba i šíření zvuku ze skutečného repráku na libovolné frekvenci v dané ozvučnici - tím lze pak popsat i konkrétní vyzařovací diagram (jako součet všesměrového zdroje + dipolu + "kvadrupolu" + ...). To jsou obecně ty vyšší řády, ale vždy je to vázané na konkrétní matematický popis, kterých existuje mnoho, a zrovna v případě zvukovodů je ta matematika opravdu dost složitá (např. to "OS" je vlastně souřadný systém, ve kterém se to celé počítá). Stejná analogie je ale třeba i s rozkladem obecného signálu na základní a vyšší harmonické... |
|
Návrat hore |
|
|
miero Hifi inventar
Založený: 08 september 2010 Príspevky: 11528 Bydlisko: Praha
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 10:45:31 Predmet: |
|
|
ok, diky :) |
|
Návrat hore |
|
|
MaBat Hifi inventar
Založený: 21 november 2007 Príspevky: 12784
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 11:01:40 Predmet: |
|
|
https://en.wikipedia.org/wiki/Oblate_spheroidal_coordinates
Je to jedna z několika možných cest, jak zrealizovat vůbec matematicky popsatelný zvukovod v nějaké analytické podobě (tj. jinak, než čistě numericky nějakou simulací) - tomu taky odpovídá ta hyperbola jako kontura. Tomu se věnuje Geddes v těch svých pracích.
- Ideální zvukovod s konstantní směrovostí by byl prostě konus, na vstupu se zdrojem kulové vlny (tj. pulzující kulovou plochou) - tam by se žádné HOM neuplatňovaly, byla by tam prostě kulová vlna. Jen drobný zádrhel stále spočívá v tom zdroji. Pro rovinnou vlnu, o kterou se více či méně úspěšně mj. stará ten phase-plug, je to ta hyperbola. Podél ní se rovinná vlna postupně přemění na kulovou, sice s minimem "odpadních" vln (difrakcí - HOM) po cestě, ale stejně to není úplně čisté. A kvalita phase-plugu se dá hodnotit i podle toho, jak čistě dělá tu vstupní vlnu. To jen tak na okraj, abyste taky trochu rozuměli, o čem se tam mluví A to se ještě vůbec nemluvilo o zakončení takového zvukovodu do volného prostoru...
Obrázková příloha:
http://www.rintelen.ch/download/JMMLC_horns_lecture_etf10.pdf |
|
Návrat hore |
|
|
MaBat Hifi inventar
Založený: 21 november 2007 Príspevky: 12784
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 12:09:27 Predmet: |
|
|
A kdyby někdo stále nerozuměl, co to je HOM:
"Diffraction in a horn and HOMs are not different things, they are the same thing. When a wave propagates down a horn and reaches a discontinuity two things happen. The first is that some of the wave is reflected from this junction back down the device and impinges on the diaphragm. It many cases we can see this effect in the impedance curve. The second is that the wave going forward is diffracted. Now this diffraction has two components. The first is in the shape of the main mode and we simply call this the transmitted wave. It would not be proper to call this portion of the wave "diffraction". However, the diffraction does generate waves that do not move down the axis of the device but at angles relative to it. These waves are, by definition HOMs. So you can see that diffraction and HOMs are really the same thing - they are not separable in either measurement or theory. The reflected wave is separable but yet it still gets mixed up with the main wave and the diffracted wave after these leave the device." - E. Geddes
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/145096-how-hom-measured-46.html#post3791154
Někdo možná přeloží |
|
Návrat hore |
|
|
miero Hifi inventar
Založený: 08 september 2010 Príspevky: 11528 Bydlisko: Praha
|
Zaslal: Ut október 18, 2016 12:23:24 Predmet: |
|
|
A v tom povodnom vlakne to pokracuje brutalnou teoriou, konkretne nejakymi imaginarnymi vlnocislami. By ma zaujimalo ci tu teraz este niekto tusi o com to tam E.G. pise :)
Mne sa na nom paci, ze to zobral z teoretickej strany. Pouzil svoje hlboke znalosti pokrocilej matiky/fyziky a aplikoval ich na taku "blbost" ako je reprohorna o ktorej sa dlho pisalo a experimentovalo, ale teoreticky nic hlbsie nevedelo. V tom rozhovore pisal, ze ta matika za tou je teoriou akustickych zvukovodov nebola pre neho nejaka vaznejsia prekazka. Klobuk dolu! |
|
Návrat hore |
|
|
|
|
Nemôžete pridávať nové témy do tohto fóra. Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre. Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre. Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre. Nemôžete hlasovať v tomto fóre. Nemôžete pripojiť súbory do tohto fóra. Nemôžete sťahovať súbory z tohto fóra.
|
|