Obsah fóra hifi.slovanet.sk hifi.slovanet.sk


 
 FAQFAQ   HľadaťHľadať   Zoznam užívateľovZoznam užívateľov   Užívateľské skupinyUžívateľské skupiny   RegistráciaRegistrácia 
 NastaveniaNastavenia   Súkromné správySúkromné správy   PrihláseniePrihlásenie 
https://www.tnt-audio.com/gif/smallstereo_white.gif

Reprosústavy "Scott-Heron"
Choď na stránku Predchádzajúca  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 11, 12, 13  Ďalšia
 
Pridať novú tému   Zaslať odpoveď    Obsah fóra hifi.slovanet.sk -> Reprosústavy
Zobraziť predchádzajúcu tému :: Zobraziť nasledujúcu tému  
Autor Správa
Frantrax
Tetřev hlušec


Založený: 28 január 2007
Príspevky: 3007

PríspevokZaslal: So december 24, 2011 16:24:14    Predmet: Odpovedať s citátom

Ty bedny vypadaj krásně, líp než Genelec Smile
_________________
Omluvte mé hloupé otázky, jsem jen zvídavý tetřev hlušec.
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
michal mishek
Hifista - pokročilec


Založený: 11 január 2009
Príspevky: 344
Bydlisko: Žilina

PríspevokZaslal: Ne december 25, 2011 17:01:08    Predmet: Odpovedať s citátom

JC: to je obdoba toho, ako Pavel Dudek posudzuje odstup šumu pri jeho konštrukciách - dá ucho na výškový menič, a keď nič nepočuje, odstup je dostatočný. .-)

Franta: prekonať vzhľadom čiernu hranatú krabicu nie je veľký problém. :-))))

_________________
Curtis Mayfield | Gil Scott-Heron | Stevie Wonder | Roy Ayers | Carmen McRae | Herbie Hancock .. .. Jamie Lidell | Benny Sings | Mayer Hawthorne | Talc...
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
michal mishek
Hifista - pokročilec


Založený: 11 január 2009
Príspevky: 344
Bydlisko: Žilina

PríspevokZaslal: Pi január 27, 2012 11:11:20    Predmet: Odpovedať s citátom

DROBNOSTI:

..cez sviatky som si aj zaoddychoval, takže veľké pokroky nečakajte! :-)
Poťahová koženka na prednú (a zadnú) stenu je objednaná niekde v germánii a prisľúbený termín je "polovica februára", čo preložene z reči slovenského dovozcu znamená, že koncom februára by možno niečo mohlo doraziť. :-) ..minimálne informácia, že vybratý odtieň sa už nevyrába. :-))))))

Posledné týždne som sa zabával s drobnosťami a niečo o tom napíšem.
Jednak celá ozvučnica dostala z vnútornej strany (tam kde bola MDF "surová") náter lakom. Skúsení stavitelia vraveli, že to netreba, nuž ale keď som pozeral na moju drahocennú magistru, ako po sobotnom praní na sušiak nakládla všetky obliečky a uteráky a spôsobila tým v byte vlhkosť na úrovni dažďového pralesa, povedal som si, že sa poistím - predsa len, tá MDF je viac papier ako drevo. Použil som zriedenú nitrocelulózu (bola poruke) - 2/3 obj. laku 1/3 riedidla - pekne sa to vpilo a spravilo práve taký ten "penetračno/ochranný/stvrdzovací náter" aký som si predstavoval.

Potom som dokončil bassreflexové "vedenia". Otvor trojuholníkového prierezu bude z vnútra ozvučnice vymedzený došikma nalepeným MDF dielom, ale chcel som do celej hĺbky bassreflexu dostať ten zaoblený tvar, ktorý majú jeho dva otvory na prednej stene ozvučnice. Po pár pokusoch som zavrhol tmely a ako "výplň" nadbytočného prierezu som použil balzu. Zakúpiť ide v modelárskych obchodoch.. ..mimochodom, od čias mojej modelárskej mladosti v 80-tych rokoch akosi potvrdla - pamätám, že kedysi to išlo stlačiť prstom.. ..toto bude zrejme nejaká lepšia odroda .-)
Na fotkách už diel, ktorý sa šikmo nalepí do vnútorných rohov ozvučnice a vytvorí tak potrebný tvar basreflexu.





Základ je MDF, dotvarovanie je vybrúsená balza.



Toto sú ukončenia, ktoré sa nalepia na koniec MDF/balzového dielu a vytvoria tak zaoblenie ústia vo vnútri ozvučnice.. ..všetko ale až po premeraní, pretože basreflexy som oproti simulácii (WinISD) mierne predĺžil (basreflex podladil) a na finálnu dĺžku doladím (skrátim) až na základe merania a posluchu.

Nasledovali prstence, ktoré majú zakrývať kôš a uchytenie basového meniča. Tie mali byť pôvodne len kovovými obručami, akosi mi to ale nedalo, pretože (čisto esteticky) by sa mi tam hodil taký "aerodynamickejší tvar", lepšie tvarovo sediaci k oblinám, ktoré sú na celej sústave. Preto aj prstence dostali balzový polep, ktorý som následne zbrúsil na príslušnú "oblinu". Na fotkách to veľmi nevidieť, ukáže to až keď to bude okoženkované.
Aby som ešte vysvetlil množstvo kovových prstencov - spomínaný zaoblený bude v rovnakej povrchovke ako predná strana sústavy a bude nasadený "bežne" (tak, ako to vyzerá na vizualizáciach), druhý pár, ktorý som strekol na čierno, bude mať cez svoje vnútro natianutú priezvučnú tkaninu a použije sa keď ma pôvodný vzhľad omrzí, alebo keď príde detská návšteva (rovnakú tkaninu v tom prípade natiahnem aj pred stredotónový menič - bude zacviknutá medzi zvukovodom a meničom). Oba prstence musia byť kvoli uchyteniu a lícovaniu s povrchom prednej steny rovnako "vysoké", takže som balzový polep musel dať aj na tento druhý pár (tam som sa s oblinou nepáral a zbrúsil som to kónicky).















Ďalšia balza musela ísť do vnútorného rohu ozvučnice - rovnako sa tu predlžoval zaoblený prierez basreflexu. Balzu som brúsil hajtechovým oblým pilníkom (brúsny papier nalepený na rúčke od metly), následne vytmelil klasickým modelárskym tmelom (nitro lak + detský púder) a opäť prebrúsil.







Nasledujú diely streknuté na čierno. Farbu som chcel nejakú mierne "štrukturovanú" - jednak sa takýto povrch viac hodí k ostatku, druhak aby skryla drobné nerovnosti. Doporučenie som dostal na "nástrek na nárazníky". Funguje to dobre, štruktúra je taká skôr jemnejšia (takú som chcel). Po chvíľke som objavil aj logický neodstatok - do "štruktúry" sa rýchlo chytá prach. :-/












Obliny sa podarili, som spokojný.






Diely provizorne spojené pomocou lepiacej pásky, finálne to zlepím až keď sa naladí bassreflex (čiže ten priečne montovaný diel sa skráti na potrebnú dĺžku).



Pohľad spredu (bez nasadenej prednej steny).



Na prednom paneli som musel doplniť ďalšiu drobnosť - tenký zárez v ktorom bude končiť koženka. Do "špáry" sa zastrčí, čím sa "čisto" ukončí a ďaľej do vnútra bassreflexu už bude pokračovať farbený povrch.



Tu trochu vidieť štruktúru nástreku.



Všetko zložené.



Tu ďalšia z drobností: Pri predbežnom nasadení prednej a zadnej steny bolo vidieť, že prakticky po celom obvode vznikne na strete "koženka-dýha" taká malá špára v tvare "V" viditeľná z bočnej strany. Koženka sa totižto na hrane neohne do "špicu", ale vznikne malý záhyb. V špáre by bolo vidieť MDF so zbytkami laku a lepidla. Preto som tento priestor natrel farbou príbuznou s farbou dýhy. Je to drobnosť, ale pri bližšom pohľade by to bolo viditeľné. Farbu som použil z palety Revel-u pre plastikové modely - k dýhe najlepšie sedela "púštna hnedá". 8-)



Drobné zafrézovania v stredovom rebre - s ktorým kolidovali natĺkacie matice uchytenia basového meniča.


Posledná drobnosť je uchytenie prstencov, ktoré majú zakrývať kôš basového meniča, na ozvučnicu. Už dávnejšie som tu písal, že to chcem prichytiť magneticky. Laboroval som chvíľu s bežnými feritovými magnetmi, ktorých som mal kopec v pivnici, ale tadiaľ cesta nevedie. Podstatne účinnejší neodým bol nutnosťou.
Obávajúc sa rezonancií na strete magnet-prstenec som úchyt naplánoval tak, že prstenec bude "ležať" na gumennej obrube basového meniča (vidieť na fotkách ďalej) a magnety by ho len priťahovali smerom dozadu, čím by ho držali na mieste. Na gume nebude rezonovať a rovnako nebude mať tendenciu zošmyknúť sa smerom dole zo svojho miesta (čo by pri uchytení "kov na kov" mal).
Nemajúc skúsenosti som odhadometricky zvolil malé 6x6 mm neodýmiové valčeky s tým, že silu by som následne doladil ich počtom (niečo medzi 4 a 7ks) a prípadným oddialením od samotného prstenca (jednoducho, že by boli namontované ďalej od kovovej obruče a ich magnetická sila by sa tak redukovala). Zakúpil som na www.neomag.cz , tieto
http://www.neomag.cz/cz/katalog/neodymove-magnety/valce/nv041-6x6-n38/
Prídržná sila, zhruba vyjadrujúca "schopnosti" magnetu je tu 1,2kg, čo sa zdá byť predimenzované (prstenec neváži ani kilo), testy ale ukázali, že to je na tento prstenec a cca 1 mm medzeru medzi magnetmi a prstencom akurát. Nakoniec som použil 7 magnetiek na jeden prstenec.



Tu prichytávaci "blok", bežná M6 skrutka a neodým na nej nalepený sekundovým lepidlom (pozor, lepí sa to veľmi zle, lebo magnet má stále tendenciu uhnúť sa z "osi" a prichytiť mierne na stranu hlavu skrutky).



Umiesnenie úchytiek - sú to tie menšie otvory.



Naskrutovaný úchyt, pomocou zatáčania/odtáčania sa dá od prstenca vzialiť/priblížiť a tak ešte "silu uchytenia" regulovať.



Prstenec bude ležať na gumennej obrube basového meniča, magnety ho priťahujú smerom dozadu.



Nasadený prstenec - drží dostatočne pevne, ale zároveň sa dá sňať bez toho aby sa deformoval.


V závere ešte jedna poznámka: na DIY Audio som neskôr našiel uchytávanie takýchto prstencov tak, že sa obruč spraví z tenkej MDF (modelárska preglejka by bola ešte lepšia), do ňej sa zapustili neomagnety a celé sa to magneticky uchytávalo na kovové skrutky, ktorými je uchytený samotný repro menič. Zdá sa mi to jednoduchšie riešenie ako moja "obrátená varianta", treba akurát doladiť prípadné zošmiknutie krytu smerom dole a možnú rezonanciu medzi skrutkami a magnetmi (napr. nejaká tenká gumenná vložka).

_________________
Curtis Mayfield | Gil Scott-Heron | Stevie Wonder | Roy Ayers | Carmen McRae | Herbie Hancock .. .. Jamie Lidell | Benny Sings | Mayer Hawthorne | Talc...
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
kofejn
Hifi obsluha


Založený: 16 august 2010
Príspevky: 42
Bydlisko: Kutnohorsko

PríspevokZaslal: Pi január 27, 2012 12:25:28    Predmet: Odpovedať s citátom

Add mřížky:
https://picasaweb.google.com/kofejnovo/Audio#5691983176580442226
https://picasaweb.google.com/kofejnovo/Audio#5691983168731914578
https://picasaweb.google.com/kofejnovo/Audio#5691983179163272050
Takhle mi udělal mřížky Aleš Bílý. Na střeďák a basák přijdou ještě eloxovaná hliníková mezikruží, aby se skryly hnusné koše.
Původně jsem měl v úmyslu použít magnety pod dýhu, ale mřížka sjížděla.
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať e-mail Zobraziť autorové WWW stránky
Kuba4
Hifi inventar


Založený: 08 október 2006
Príspevky: 3915

PríspevokZaslal: Pi január 27, 2012 14:25:16    Predmet: Odpovedať s citátom

Michale,
je možné podívat se na ty reprobedny a poslechnout, v březnu budu 3 dny v Žilině, našel bych si 30 min? čas. dík.
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
scream
Hifista - pokročilec


Založený: 05 február 2009
Príspevky: 398
Bydlisko: Most, ČR

PríspevokZaslal: Pi január 27, 2012 18:54:49    Predmet: Odpovedať s citátom

Musím říct, že to je snad nejlíp zpracovanej projekt jakej sem kdy viděl. Několikrát sem od různejch lidí, co mě viděli v průběhu práce na mejch bednách, dostal otázku typu proč děláš tohle, vždyt to nikdo nikdy neuvidí, nebo to stejně nebude mít žádnej vliv. Myslel sem si, že už to moc líp udělat nejde. Když ale vidím tohle, vím jak moc sem se spletl.
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
makak
Hifi obsluha


Založený: 04 apríl 2011
Príspevky: 21

PríspevokZaslal: So január 28, 2012 10:25:18    Predmet: Odpovedať s citátom

Musím uznať, že je to nádhera aj bez koženky. Páči sa mi ako je to všetko čisto a presne pospájané.
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
michal mishek
Hifista - pokročilec


Založený: 11 január 2009
Príspevky: 344
Bydlisko: Žilina

PríspevokZaslal: Po január 30, 2012 12:02:28    Predmet: Odpovedať s citátom

Kofejn: Sympatická sústava. Uchytenie ale mysím nie je magnetické, predpokladám, že sa len hlavy skrutiek vsunú do otvorov na MDF.. ? Trochu by som sa bál, že sa ten otvor v MDF "vyjazdí" a neskôr to nebude držať tak, ako keď to bolo nové. Otvor by som spravil mierne väčší a vlepil doň kus gumovej/silikónovej bužírky.. Netvrdím ale, že to nemôže fungovať aj takto. :-)
Aleš Bílý je niekto odtiaľto z fóra?
A ako ti to hrá??

Kuba: Ako každý konštruktér by som to nerád ukazoval v nedokončenom stave. Sústavy samotné budú v marci isto hotové, žiaľ v tomto prípade je to len časť celku - bez rozdelenia signálu to hrať nebude a celý systém si v princípe vyžaduje 6-násobnú reguláciu hlasitosti za týmto frekvenčným rozdelením. 8-) Crossover je vyriešený (jeho setup ale nie), a nad volume reguláciou som ešte len začal premýšľať. :-) ..nehovoriac o tom, že kvalitatívne zodpovedajúci zdroj signálu si možno budem môcť dovoliť kúpiť tak budúce Vianoce. 8-)))
..ale ak máš poruke slušný zdroj s digi výstupom AES/EBU a 6 kanálový preamp, tak moje predchádzajúce riadky NEPLATIA! :-)))))))

----------------
..za pochvalné riadky ďakujem, a rovno aj sľubujem, že ohľadom digi crossoverov určite niečo napíšem - keď som to spomenul v inom vlákne, napísalo mi viac ľudí. ..treba len chvíľku voľného času. :-I

_________________
Curtis Mayfield | Gil Scott-Heron | Stevie Wonder | Roy Ayers | Carmen McRae | Herbie Hancock .. .. Jamie Lidell | Benny Sings | Mayer Hawthorne | Talc...
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
kofejn
Hifi obsluha


Založený: 16 august 2010
Príspevky: 42
Bydlisko: Kutnohorsko

PríspevokZaslal: Po január 30, 2012 12:24:39    Predmet: Odpovedať s citátom

Aleš Bílý je zde a na audiowebu jako Alexej. Jak to hraje nemůžu objektivně moc soudit, protože to jsou moje první pořádný bedny a nemám nic naposlouchané, jsem jen elév. Zvuk se mi líbí, ale "dostává" mě na nich podání prostoru.
Add mřížky: než bužírku, tak by na dno otvorů zalepil epoxidem magnet. Ale ani tak jak to mám teď problém není.
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať e-mail Zobraziť autorové WWW stránky
bubuxin
Hifi expert


Založený: 01 marec 2007
Príspevky: 2845
Bydlisko: Žiar nad Hronom

PríspevokZaslal: Po január 30, 2012 13:21:13    Predmet: Odpovedať s citátom

michal mishek napísal:
... a celý systém si v princípe vyžaduje 6-násobnú reguláciu hlasitosti za týmto frekvenčným rozdelením. ....

Jeden vhodný preamp je tu
http://www.hometheaterhifi.com/volume_8_4/emm-labs-switchman-2-preamp-10-2001.html
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať e-mail
Slimak
Hifi expert


Založený: 16 február 2007
Príspevky: 2241

PríspevokZaslal: Po január 30, 2012 13:22:52    Predmet: Odpovedať s citátom

...

Naposledy upravil Slimak dňa Št júl 26, 2012 20:29:28, celkom upravené 1 krát.
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
michal mishek
Hifista - pokročilec


Založený: 11 január 2009
Príspevky: 344
Bydlisko: Žilina

PríspevokZaslal: Po január 30, 2012 13:33:10    Predmet: Odpovedať s citátom

Chalani zlatíííí.. :-) ..šak tu vedľa mám fotku.. ...vyzerám ja, že si niekedy v tomto živote budem mocť kúpiť niečo od EMM labs?? :-))))))))))
_________________
Curtis Mayfield | Gil Scott-Heron | Stevie Wonder | Roy Ayers | Carmen McRae | Herbie Hancock .. .. Jamie Lidell | Benny Sings | Mayer Hawthorne | Talc...
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
bubuxin
Hifi expert


Založený: 01 marec 2007
Príspevky: 2845
Bydlisko: Žiar nad Hronom

PríspevokZaslal: Po január 30, 2012 15:09:31    Predmet: Odpovedať s citátom

Zdanie klame a foto môže skresľovať Smile
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať e-mail
tomtom
Hifista - zaslúžilec


Založený: 18 január 2007
Príspevky: 622

PríspevokZaslal: Po január 30, 2012 19:57:54    Predmet: Odpovedať s citátom

Nooo, vyzeras ako dekadentny miliardar... Very Happy
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
michal mishek
Hifista - pokročilec


Založený: 11 január 2009
Príspevky: 344
Bydlisko: Žilina

PríspevokZaslal: Po január 30, 2012 21:14:28    Predmet: Odpovedať s citátom

Ako dekadentný miliardár by som si rozhodne kúpil toto !!! Very Happy
..5 kusov, ako domáce kino! Laughing

_________________
Curtis Mayfield | Gil Scott-Heron | Stevie Wonder | Roy Ayers | Carmen McRae | Herbie Hancock .. .. Jamie Lidell | Benny Sings | Mayer Hawthorne | Talc...
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
gazy
Hifista - pokročilec


Založený: 07 február 2010
Príspevky: 378

PríspevokZaslal: Po január 30, 2012 21:20:09    Predmet: Odpovedať s citátom

Hmmm, to kto vyrába také pekné krby ??
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
michal mishek
Hifista - pokročilec


Založený: 11 január 2009
Príspevky: 344
Bydlisko: Žilina

PríspevokZaslal: So február 11, 2012 14:29:57    Predmet: Odpovedať s citátom

PROCESSING:

Trojpásmová sústava vyžaduje zväčša mnohoprvkovú pasívnu výhybku. Ak konštruktér od začiatku hľadí na vyrovnané priebehy jednotlivých meničov.. ..teda používa Morel, alebo Dynaudio .-), nemusí byť tento výhybkový zázrak ani tak priveľmi zložitý a vážiť 5 kilogramov. Samozrejme, spomenuté "hladké" a na koncoch prenášaného pásma plynulo klesajúce frekvenčné charakteristiky prinesú (už konštruktérovi samotného meniča) nutnosť spraviť určité kompromisy na iných miestach (citlivosť, "chovanie v čase"..), a z môjho pohľadu má takýto "nízkocitlivý a rezonancií zbavený" menič aj svoj špecifický zvuk - zvuk, ktorému som sa chcel od začiatku oblúkom vynúť.
Pri výbere meničov som hľadel na všetko iné, len nie na tú "najdôležitejšiu" krivku a onú "rovnú čiaru" som vedome obetoval. Dôvod je prostý - dá sa prakticky najjednoduchšie zo všetkých parametrov, ktoré meniče majú, korigovať.

Sústava Scott-Heron bola od začiatku plánovaná ako "aktív" prípadne "poloaktív" (s pasívnym delením medzi výškovým drajvrom a stredom). Po zakúpení šesť kanálového zosilovača a vyzretí názoru, že delenie bude prebiehať v digitálnej doméne, som upustil aj od poloaktívu a zosilovať sa teda bude signál pre každý menič zvlášť.
Dôvody aktívneho delenia by sa dali preberať v dlhých odstavcoch a následne by z tábora "pasivákov" prichádzali príspevky s odstavcami o nevýhodách. Táto debata sa dá nalistovať na inom mieste, preto len sucho konštatujem, že po zhodnotení situácie na strane meničov a reprosústavy (pretože tam sa o vhodnosti jedného či druhého riešenia rozhoduje predovšetkým (debata na všeobecnej úrovni nemá zmysel)) som u mňa ani na chvíľu neuvažoval nad pasívnym delením.

Druhá otázka prišla hneď následne. Deliť/ekvalizovať/opozďovať sa dá s analógovým monštrom, alebo multifunkčným (hnusné to slovo) digitálom. Ešte pred pár rokmi by som váhal a stavba niečoho v štýle Dudkovho CLC by sa zrejme stala realitou. Po skúsenostiach s modernými digitálnymi "loudspeaker managementami" pre profi použitie, a rovnako kvôli praktickej nedostupnosti kvalitného analógového crossoveru, volím druhú - digitálnu možnosť, a to napriek tomu, že má tiež radu nevýhod (najväčšou je zrejme nutnosť viacnásobného regulátoru hlasitosti umiestneného za týmto crosoverom).

Som majiteľom zrejme najväčšej zbierky vinylu u nás v Žiline, žiaľ smutne konštatujem, že do políc s čiernymi pokladmi načriem v poslednom čase skôr zriedka a väčšina prehrávanej hudby je u mňa z digitálnych zdrojov. To bol ďalší smerujúci moment - použitie digitálnej "aktívnej výhybky" by umožnilo vstupovať do nej priamo s dátami a prevod digitál-analóg spraviť až za všetkými úpravami a rozdelením signálu do jednotlivých troch pásiem.

Loudspeker Management je pomenovanie pre digitálny procesor, ktorý sa zhruba posledných 15 rokov intenzívne používa vo "veľkom" profi ozvučovaní a prenikol aj do štúdií (aj keď skryto - väčšinou je súčasťou aktívnych štúdiových monitorov). Pri stredných a väčších ozvučovacích aparátoch prakticky úplne vytlačil roky používané analógové crossovery.
Nízka krabica (často krát bez ovládacích prvkov - vtedy sa "ladí" len cez počítač) má bežne dva vstupy a najčastejšie 6 výstupov (sú ale aj iné konfigurácie). Signál zo zvukárovho mixážneho pultu ide na vstupy, tam sa prevedie na digi a následne sa v číselnej forme komplet spracuje - zekvalizuje, dynamicky upraví (komprimácia, limitácia), frekvenčne "rozreže" na jednotlivé pásma, tie sa môžu zase ekvalizovať prípadne opozďovať alebo dynamicky upravovať.. ..a potom signál smeruje na sadu výstupov, kde sa opäť prevedie na analóg. Ten prúdi do zosilňovačov pre jednotlivé pásma veľkého PA systému. Fajnovejšie mašinky vedia "poohýbať fázu", zaregistrovať a eliminovať vznikajúcu akustickú spätnú väzbu, vedia parametre ekvalizácie modifikovať podľa aktuálneho vybudenia (dynamický ekvalizér), niektoré dokonca po pripojení externého modulu sledujú teplotu a vlhkosť vzduchu a podľa nameraných údajov korigujú oneskorenie a obsah vysokých frekvencií.
Ak je zdroj signálu (napríklad zvukárov mixážny pult) digitálny - môže sa prevod "analog-digital" na vstupe tohoto zariadenia vynechať a do loudspeaker managementu vstúpiť priamo digitálne (ak má digi vstup, čo nie vždy platí).

V krátkosti napíšem moje požiadavky. Dva vstupy, šesť výstupov. Možnosť vstupovať analógovo aj digitálne, čo najlepšie zvukové parametre a kľudne kompromis v ovládaní.

Idem ku konkrétnym modelom. Hifisti z celého sveta (aspoň tak sa mi to podľa nahliadnutia na fóra zdá) ladia, prerábajú, dorábajú a vylepšujú ultra lacnú digitálnu krabicu od behringeru - dcx 2496. Prerábky sú neraz tak komplexné, že finančnou náročnosťou sa rovnajú nákupu špičkového stroja, ktorý žiadne takéto vylepšenia nepotrebuje. :-))) Nuž ale to je tá kutilská túžba, ktorá je týmto vylepšovaním uspokojená. :-)
Ohľadom behringeru dcx 2496 mi pár ľudí písalo, preto, ak to niekoho zaujíma, napíšem pár bodov aj k tomuto zariadeniu.
Keď bol tento management nový, stál asi 5 krát viac, ako stojí teraz..! :-o Kvalita produktov tejto firmy išla počas posledného desaťročia rapídne dolu. "Ich" staršie výrobky (kópie kompresorov DBX alebo pultov Mackie), boli v profi brandži v 90-tych rokoch považované za použiteľné, teraz s tým nikto nechce mať nič spoločné. Ak zariadenie išlo cenou takto dolu, nenapadá mi iné vysvetlenie ako to, že prevodníky AKM v súčasných strojoch nikdy nevideli fabriku AKM, že elektrolyty sú najväčší čínsky hnoj, že spoľahlivosť (ktorú profi zvukári vyžadujú a pozorne sledujú) bude mizerná, že konektory budú zlatené žltou farbou, že ploché káble zberníc a ich konektory sú ešte o rád horšie než tie pôvodné "zlé". Pre mňa sada dôvodov, prečo nad týmto zariadením nepremýšľať.. ..zaujímavou voľbou by možno bol staručký stroj kúpený od kamaráta.. ..vlastne chcel som napísať "zadarmo od kamaráta". :-)

Podľa mojich skúseností len "pár korún" vyššie (z pohľadu ceny celej aparatúry) začínajú vcelku použiteľné zariadenia tohoto typu. RANE RPM-26z je bez ovládacích prvkov a to sa premietlo do jeho nízkej ceny.
http://www.rane.com/rpm26z.html
Hrá slušne a pri silne oklieštenom rozpočte by zrejme bol mojou voľbou. Druhým "hrajúcim" a za pár peňazí je DBX Driverack 260. Má taký trochu "guľatejší" a "americkejší" zvukový charakter, ale pri pohľade na jeho bazárové ceny je to druhý veľmi zaujímavý kup.
http://www.dbxpro.com/260/index.php
Oba spomenuté stroje pracujú v rozlíšení 24bit/48kHz, čo je mimochodom jeden z dôvodov, prečo som po ani jednom z nich nesiahol. Bitová hĺbka (24b) samozrejme vyhovuje (interne si ju stroj kvôli presnosti "prepočtov" ešte zväčší), problém vidím vo vzorkovacej frekvencii. Okrem pár HiRez kusov je drtivá väčšina mojej hudby vo vzorkovaní 44,1kHz a prepočet na "blízku" vzorkovačku 48kHz mi akosi nevonia. Tu teda vstupuje ďalšia požiadavka - zariadenie by malo pracovať na "vyššej" vzorkovacej frekvencii a ideálne na frekvencii rovnej celému násobku 44,1kHz. Tu je však prvý háčik. V profi brandži je obvyklejšou "základnou vzorkovacou frekvenciou" 48 kHz, od čoho sa odvodzujú aj násobky používané pri lepších zariadeniach (96 kHz, 192 kHz). Jediný loudspeaker management, ktorý by v tomto vyhovoval, by bol špičkový belgický Apex. Stroje rady Intelli-X majú voliteľnú frekvenciu interného spracovania signálu a medzi voľbami sú všetky bežné hodnoty, čiže aj 88,2kHz a 176,4kHz, čo by pre mňa bolo ideálne. Žiaľ cena je strašná a secondhand je vylúčený, pretože na trhu sú tieto managementy len chvíľu.
http://www.apex-audio.be/manufacturing/products/overview/7
Keď som už pri tých nákladnejších zariadeniach, aspoň v behu spomeniem tie z môjho pohľadu najlepšie stroje. Okrem spomínaného Apex-u, je to súčasný profi štandard Dolby Lake (ktorý už ale dlho štandardom nebude, nakoľko pôvodne austrálsku značku Lake už stihol do Dolby odkúpiť švédsky výrobca zosilňovačov LabGruppen), nuž a potom veľmi zaujímavé zariadenie od nemeckej firmy Four audio,
http://www.four-audio.com/en/products/hd2.html
čo sú dvaja páni, ktorí stoja napríklad za procesingom pre štúdiové monitory Klein-Hummel. Apex aj Four audio majú možnosť okrem bežných IIR filtrov použiť aj FIR filtre (nechcem zachádzať do podrobností, napíšel len, že tieto filtre nespôsobujú fázové posuvy a ich jedinou reálnou nevýhodou je principiálna nutnosť "zdržať" signál v zariadení dlhší čas, čo sa prejaví na väčšej latencii týchto zariadení).

Späť z cenových výšin, do normálnych oblastí. Reálne som sa rozhodoval medzi dvoma zariadeniami.
Staršia mašina od anglickej firmy BSS audio - FDS-366T
http://www.bssaudio.com/productpg.php?product_id=6
Je to bohato vybavený stroj, pracujúci v rozlíšení 24/96. Má všetko, čo by som mohol potrebovať a z druhej ruky sa toto zariadenie (mimochodom stále v ponuke aj nové za ceny okolo 2500-3000E) dá kúpiť prekvapivo lacno. Jedinou vadou je čiastočné zastaranie - na trh sa tento management dostal asi pred dvanástimi rokmi a odvtedy vývoj hlavne v oblasti AD a DA prevodu pokročil. Pre určité komplexnejšie setupy môže rovnako nestačiť výpočtový výkon - dve Motoroly, taktované na 100MHz, sú zhruba polovicou toho, aký výpočtový výkon je k dispozícii v aktuálnejších zariadeniach tohoto typu. Firma BSS žiaľ doplatila na to, že ju pred rokmi pohltil koncern Harman a tak sa nástupcovia ich naozaj slušných loudspeaker managementov na trh zrejme už nikdy nedostanú (túto úlohu majú v koncerne pridelené iné firmy). Procesory od BSS-u sú ináč v hifi obľúbené (rovnako ich klony so značkou JBL (vyrobené v BSS fabrike)). Ešte o generáciu starší, osemvýstupový model FDS-388 ( http://www.bssaudio.com/discont_productpg.php?product_id=33 ), sa dá často vidieť v zostavách amerických fanúšikov veľkých zvukovodov.. ..mimochodom má na výstupoch BB PCM-1702, čo je prevodník s "odporovou sieťou" a tuším, že by hravo prekonal väčšinu dnešných sigma-delta prevodníkov. Žiaľ na vstupe je nešťastný Cirrus a je to celé bez digi vstupu, takže sa nedá obísť. :-/

Druhou zvažovanou možnosťou boli výrobky tiež anglickej firmy XTA. Sú to konštruktéri, ktorí stáli za úspechom digitálnych zariadení firmy Klark Teknik (ktorá žiaľ nedávno skončila podobne zle ako BSS).
Ich modrasté krabice vidieť v rackoch profesionálov už roky a ich loudspeaker managementy sa považujú v zaplatiteľných kategóriách za štandard. Staršia rada DP2XX, ktorá sa teraz dá z druhej ruky zakúpiť za prijateľné ceny, bola vo vnútri osadená "priemernou" súčiastkovou základňou, zvuk však prekonával všetko s podobnou cenovkou. :-o Nová "štvorková rada" je na trhu krátko a pre mňa rieši oba zásadné nedostatky svojho predchodcu - pracuje na 24/96 a vstupy (i výstupy) sa dajú prepínať medzi analógovými a digitálnymi.
http://www.audiocore.co.uk/products-series4.html
Vybavenie je "kompletné", akurát oproti top strojom ako Apex, tu nie je možnosť prepínať frekvenciu vnútorného spracovania a procesing vie len "bežné" IIR filtre s maximálnou strmosťou 48dB/oct. Jediným mínusom XTA je cena - modely sú to nové, v inzerátoch sa prakticky neobjavujú, a tak sa cenové zvýhodnenie "jazdeného kusu" nekoná.
Zatínam zuby, uberám na kúrení, sprchujem sa krátko, lepiacou páskou prelepujem dieru na teniskách, namiesto Paladinu kupujem syrokrém, odhlasuje UPC televíziu, beriem fušky, ktoré by som inak nebral.. ..a objednávam XTA DP-426. :-)
Po mesiaci čakania dostávam informáciu, že český dovozca XTA, firma Prodance, má skladom úplne všetky konfigurácie týchto procesorov, akurát "dva na šesť" skladom nie je a jeden sa im z Anglicka objednávať neoplatí.. Riaditeľ Prodance s príznačným menom Hrúza, je ale agilný obchodník, a tak hneď dostávam ponuku na DP-446 (čiže o dva vstupy viac), za rovnakú cenu. Beriem!

..pri výbere managementu pomohol Otto Železník, p. Konvalinka zo servisu Audiomaster, a zvukárske kapacity Martin Dušák, Petr Vinš a Vlado Očenáš. Ďakujem!

_________________
Curtis Mayfield | Gil Scott-Heron | Stevie Wonder | Roy Ayers | Carmen McRae | Herbie Hancock .. .. Jamie Lidell | Benny Sings | Mayer Hawthorne | Talc...
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
michal mishek
Hifista - pokročilec


Založený: 11 január 2009
Príspevky: 344
Bydlisko: Žilina

PríspevokZaslal: So február 11, 2012 15:06:06    Predmet: Odpovedať s citátom

XTA446

Hneď po vybalení prekvapenie.. ..nepríjemné. Pri výbere bola jednou z požiadaviek neprítomnosť aktívnej ventilácie. Principiálne nič proti nej - pomalobežný ventilátor veľkého priemeru môže pomôcť koncovému zosilňovaču (napr. nové Classe) a v reálnych podmienkach si ho užívateľ ani nemusí všimnúť, avšak pri týchto nízkych krabiciach je nutnosťou použiť ventilátor malý a ten býva "zúrivý". :-/ Firma XTA na produktových fotkách nič neprezradila - ventilátor nie je na zadnom panely pri konektoroch, ako je to pri týchto strojoch bežné, ale šalamúnsky na bočnej strane.. ..a dozvedel som sa to až v momente, keď som "ixtu" vytiahol z krabice. ..a nepríjemný je teda hodne. :-/

Chladenie sa zrejme dočká doladenia, počítam totižto s tým, že Angličania prúdenie vzduchu radšej predimenzovali (takýto procesor býva poväčšinou v racku s horúcimi koncovými zosilňovačmi, na open-airoch naň môže svietiť priame slnko, a s týmito podmienkami musí slušný výrobca PA equipmentu počítať). U mňa doma sa so žiadnymi extrémami nestretne, takže otáčky ventilátora budem znižovať, a kontrolovať pri tom oteplenie na kritických miestach (ak sa už niekto podobnou srandou zaoberal, privítam skúsenosti a odporúčania).

Kontrolná rozborka potvrdzuje informácie, ktoré sa dajú nájsť na nete. Digitálna časť (minimálne na miestach A/D a D/A prevodu) veľmi slušná, analóg v "štandardnej" úrovni. Na vstupe najlepšie AD prevodníky od AKM - AK 5394 na výstupoch (D/A) BurrBorwn PCM 1794, čo je jeden z dvojice ich najlepších prevodníkov (oba sú myslím parametrovo rovnaké, líšia sa len spôsobom ovládania). Podľa tohoto vidieť na ktorých miestach výrobca "pritlačil" a ktoré považuje za zvukovo kritické.

Zdroj je spínaný - pri procesoroch pre PA je to žiaľ nutnosť, dosiahnuť treba korektné fungovanie pri širokej škále vstupných napájacích napätí. "Hodiny" sú bežné (žiadny low-jitter špeciál), a digitálne vedenia sú vedené nesymetricky.

Na mieste procesorov sú dva Shark-y priemerného výkonu, kolega ma ale hneď ukľudnuje: "je to 40bitový floating point SIMD architektúra, takže single instruction multiple data vie spracovať vačšinou dva operandy rovnakej inštrukcie, t.j. v praxi stereo signál vie spracovavať tym istým algoritmom naraz v jednom hodinovom cykle, takže s týmto 100MHz dosiahneš cca výkon dvoch 100MHz bežných procesorov..."

Analógová časť je prakticky totožná s predchádzajúcou radou týchto procesorov a je celá osadená NE5532N (od Fairchild-u) (vyjma I/V konverzie za D/A prevodníkmi, kde je LM833). Operačné zosilovače sú osadené v päticiach, takže sa tu ponúka možnosť vylepšenia, žiaľ na mieste I/V prevodu je LM v smd prevedení priamo na plošnom spoji. :-/ Rozhľadený Babaudio píše, že I/V prevod je tu najodfláknutejšie miesto (spolu s prevodníkom vzorkovacích frekvencií od Cirrus-u).

Na analógovej strane (+ hodiny) vidím možnosti zlepšenia, takže ak mi to (vo finálnom setupe) zvukovo nebude chutiť a zoženiem niekoho so zodpovedajúcimi znalosťami a dobrou meracou technikou (ani jedno z toho nemám), možno vyskúšam modifikácie.
Ostatne, na tomto poli som už začal - môj meil do XTA obsahoval otázku, či majú pri týchto procesoroch vyskúšané nejaké op-amp modifikácie a s akým výsledkom. Waring Hayes najprv zdvorilo pochválil moju v skutočnosti silne podpriemernú angličtinu a potom napísal niečo v tom zmysle, že počas vývoja tejto rady skúšali rôzne operáky, ale že zvýšená investícia zďaleka nezodpovedala malým posunom v zvukovej kvalite. Pokračoval informáciou o tom, že štvorková rada týchto managementov je rebrandovaná pre niektoré "studio monitor companies" (napríklad Quested) a že ani tí po "their own independent extensive listening tests" nechceli na týchto prístrojoch nič meniť.
Hmmm.. :-)

------

Zapájam moje ucho.. ..a rozhodne to neznie zle.. 8-) ..terajší testovací setup je ale prabiedny, takže hodnotenie akoby som ani nenapísal. :-))))


PROBLÉMY S OVLÁDANÍM CEZ POČÍTAČ:
Nepredpokladám, že nasledujúce informácie tu niekomu na niečo budú, ale keďže som sa s tým dlhšie trápil, napíšem aspoň pre google hľadačov.
Xta sa dá komplet ovládať aj priamo z panelu, nie je to však ukážka ergonómie a prehľadnosti. Na notebook teda inštalujem jeden z dvoch firemných obslužných softwérov (oba prakticky rovnocenné - "Audiocore" je staručká klasika, na ktorú si zvukári za posledné roky zvyli a nechcú ju meniť, "ICore" je novší soft s elegantnejším rozhraním). Vyzerá to zhruba takto: http://www.audiocore.co.uk/software-icore_info_and_download.html
Boj so spojením je zložitejší: keďže tieto stroje sa často používajú v priestorovom rozložení "procesor vedľa pódia pri koncových zosilovačoch - 20-100m vedenia - a na konci zvukár s notebookom", výrobca nepoužíva dnes bežné USB. Doporučeným dátovým spojením (pozor, nie pre zvuk v digi formáte, ale pre ovládacie dáta) je RS485, čo je prúdová slučka pracujúca aj na extrémne dlhé vzdialenosti. Ako alternatíva RS485 je na zadnom paneli už len RS232, a tú sa snažím previesť na USB rozbehnúť. Internetové fóra naznačujú, že tu bývajú problémy. :-/
Kľúčová rada znie: použiť prevodník, ktorý prevod USB-RS323 spracováva cez chip "Prolific PL2303". Po chvíľke nachádzam lacný prevodník od firmy Axago, ktorý ho má.
http://sktechnik.ekatalog.biz/zbozi/axago-usb2-0-seriovy-rs-232-db9-db25-adapter/detail.aspx?p=z:159763
Po napojení treba jediné - nastaviť zhodnú rýchlosť prenosu v drajvri tohoto prevodníku, v softe iCore (ta ako "baud rate") aj v samotnom XTA. Všade na 57600. Komunikácia následne beží na prvý šup.

-----

Ak by niekoho zaujímali podrobnosti o tomto XTA, brožúra je tu:
http://www.audiocore.co.uk/products-series4.html
a manuál tu:
http://www.audiocore.co.uk/pdfs/XTA_4SERIES_BRO.pdf
linkujem rovnako aj českú recenziu (z pohľadu profi užívateľa (ozvučovanie)).
http://www.prodance.cz/download/recenze_XTA_DP448.pdf






Vľavo hore vstupy, vedľa nich výstupy, vpravo zdroj, vpredu vľavo processing a úplne vpredu (zarovno s panelom) ovládanie.



4 vstupy, 6 výstupov, analógové vstupy aj výstupy sa dajú prepnúť do formátu AES/EBU (digitál). Naľavo ovládacie rozhrania RS485 a RS232



Vstupy. Voľný priestor je pre "optional" oddeľovacie trafká. Podľa dátumu na "inspection nálepke" je to jeden z prvých vyrobených strojov tejto rady (na trh sa reálne dostala začiatkom roka 2007).


Výstupy. Vpredu dva prevodníky vzorkovacích frekvencií od Cirrus-u, vedľa "hodiny", potom AKM ktorý predpokladám robí "routing" digitálneho signálu na jednotlivé výstupy. Nad ním prevodníky Burr-Brown a analógová časť s NE5532 a LM833. Modré sú relátka - pre každé dva kanály tri kusy - dva mutujú analógové výstupy (pri štarte, zamutovaní, alebo keď nie sú v nastavenej konfigurácii použité), tretie prepína výstup medzi analógovým a digitálnym formátom.



Stroj sa robí aj v prevedení s ôsmimi výstupmi, pri tejto "6-out" verzii je teda posledný blok neosadený.






Spínaný zdroj.



"Prepočty" sú v dvoch poschodiach nad sebou.

_________________
Curtis Mayfield | Gil Scott-Heron | Stevie Wonder | Roy Ayers | Carmen McRae | Herbie Hancock .. .. Jamie Lidell | Benny Sings | Mayer Hawthorne | Talc...
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
check
Martin Vitvar


Založený: 10 júl 2007
Príspevky: 1478
Bydlisko: Horní Počernice

PríspevokZaslal: So február 11, 2012 21:37:52    Predmet: Odpovedať s citátom

Upnutí krycích prvků za neodymové magnety považuji za dobré řešení. Mám na to nakoupené neodymky už dlouho ze stejného obchodu. Ale používám větší průměr než hlavička šroubu, aby neměl tendenci sjíždět - jak ostatně popisuješ. A také mi přijde lepší obrácené řešení, kdy jsou magnety přilepené na oddělávacím rámečku.
Jakým způsobem chceš dotahovat šroubky s nalepeným magnetkem? Rázovým utahovákem zvaným kleště z boku Smile?

Pasiv/aktiv/digi komentovat nebudu, nechci zapříst OT.
Jenom bude docela kunšt to správně změřit, aby data nakrmená do výhybky byla správná a DSP dělal to, co dělat má. Budeš potřebovat dost vysoké rozlišení měření, aby jsi správně změřil parazitní rezonance měničů a mohl jsi se je pokusit kompenzovat.
Aby při poslechu zmizely, tak je nestačí vyekvalizovat do rovna. Je potřeba využít algorimů minimalizujících výstupní akustickou fázi celého systému.
Jestli zmízí s rezonancemi spojené negativní poslechové vlastnosti, záleží také na podílu nelinearit, které zanášejí. Ty už kompenzovat v dsp nemůžeš.

Přeju ať poslechový výsledek odpovídá alespoň z části vloženému úsilí.

_________________
http://vmaudio.cz/
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať e-mail Zobraziť autorové WWW stránky
michal mishek
Hifista - pokročilec


Založený: 11 január 2009
Príspevky: 344
Bydlisko: Žilina

PríspevokZaslal: So február 11, 2012 22:57:14    Predmet: Odpovedať s citátom

check napísal:
A také mi přijde lepší obrácené řešení, kdy jsou magnety přilepené na oddělávacím rámečku.

Súhlas, dnes by som to zrejme riešil takto - akurát že prstenec musí byť taký trochu masívnejší (hrubší), aby sa dalo to zapustenie neodýmov realizovať.

check napísal:
Jakým způsobem chceš dotahovat šroubky s nalepeným magnetkem? Rázovým utahovákem zvaným kleště z boku :)?

Dierky som spravil také "akurátne", takže teraz to ide dotiahnuť/odtiahnuť aj rukou - keď to bude výškovo naladené, kvapnem tam lepidla na "aretáciu". .-) ..tým ale nijako nespochybňujem nesporné kvality spomenutého nástroja. :-)))))

check napísal:
..Budeš potřebovat dost vysoké rozlišení měření, aby jsi správně změřil parazitní rezonance měničů a mohl jsi se je pokusit kompenzovat.

Zatiaľ to vyzerá, že všetky zásadnejšie rezonancie meničov (v tom pravom zmysle slova) budú mimo ich pracovných pásiem, takže si s nimi poradia samotné filtre. V pracovných pásmach sa (dúfam) bude jednať len o ekvalizáciu, ktorá bude "v medziach slušnosti". :-) Výnimkou je výškový drajver, ktorého (bežný) s rastúcou frekvenciou klesajúci priebeh budem potrebovať "položiť" do roviny. V pasíve to ide relatívne ľahko, resp. nie je veľmi nad čím premýšľať, lebo prakticky použiteľné riešenie je len jedno. Tu sa to dá spraviť niekoľkými spôsobmi, takže momentálne nad tým špekulujem, skúmam, ako na to idú inžinieri od svetových firiem (predpísané setupy pre loudspeaker managementy bývajú často v manuáloch k samotným sústavám, alebo sa dajú nájsť na webe výrobcu), porovnávam a skúšam. 8-) Prekvapuje ma, že v profi to často býva dosť šialená kombinácia napríklad 4-5 parametrických ekvalizérov s dosť veľkými "zábermi" (či už do plusu alebo mínusu), často pracujúca v určitom rozsahu "proti sebe". :-o

U mňa zatiaľ vedie "VariQ High Pass" (čo je +- analógia toho najčastejšieho riešenia v pasíve), ktorý by v kombinácii s jedným širokým parametrickým ekvalizérom (Q = 0,75) s rozumným gainom -2dB, mal spraviť presne to, čo potrebujem, a fáza je pri tom relatívne v kľude.
Mimochodom, obslužný soft k XTA má peknú featuresku, dvojklikom sa do obrazovky s priebehmi filtrov dá dostať fáza, takže človek hneď vidí, čo mu to robí v časovej doméne.

..no uvidím :-) , sú to zatiaľ len také úvodné nástrely a premýšľanie nad akousi "stratégiou výroby" toho setupu. :-) Až merania budú základom pre nastavovanie jeho presných parametrov.

Ak by niekto mal k tomu čo povedať, prípadne mal linky na texty týmto sa zaoberajúce, budem rád.

_________________
Curtis Mayfield | Gil Scott-Heron | Stevie Wonder | Roy Ayers | Carmen McRae | Herbie Hancock .. .. Jamie Lidell | Benny Sings | Mayer Hawthorne | Talc...
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
check
Martin Vitvar


Založený: 10 júl 2007
Príspevky: 1478
Bydlisko: Horní Počernice

PríspevokZaslal: So február 11, 2012 23:10:31    Predmet: Odpovedať s citátom

Já vidím na impedanci asi 3 rezonance střeďáku soustředěné kolem 1 kHz. Na frekvenčních charakteristikách vidět nejsou, protože jsou vygenerované z příliš krátkého okna - mají nízké frekvenční rozlišení.

Co se týče použití typu dig. filtrů, tak ve výsledku by to mělo být úplně jedno. Každý přístroj má akorát jinak navržený systém ovládání - grafické rozhraní, ale impulsová charka je jen jedna...

_________________
http://vmaudio.cz/
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať e-mail Zobraziť autorové WWW stránky
michal mishek
Hifista - pokročilec


Založený: 11 január 2009
Príspevky: 344
Bydlisko: Žilina

PríspevokZaslal: So február 11, 2012 23:28:50    Predmet: Odpovedať s citátom

Ty máš orlí zrak! .-)
_________________
Curtis Mayfield | Gil Scott-Heron | Stevie Wonder | Roy Ayers | Carmen McRae | Herbie Hancock .. .. Jamie Lidell | Benny Sings | Mayer Hawthorne | Talc...
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
michal mishek
Hifista - pokročilec


Založený: 11 január 2009
Príspevky: 344
Bydlisko: Žilina

PríspevokZaslal: St február 22, 2012 10:11:44    Predmet: Odpovedať s citátom

Tak moje reprosústavy už vydávajú "zvuky"! :-)
Nechal som tomu nejaký týždeň, aby popis nebol súborom nadšených zvolaní, a mal hlavu aj pätu.
Setup je zatiaľ naozaj zlý - zdrojom signálu je slúchadlový výstup z notebooku Sony. Ten živí "polovicu" symetrického analógového vstupu XTA. Hlasitosť sa nastavuje v digitálnej doméne (samozrejme v loudspeaker managemente), pri čom útlmy - a tým aj straty kvality vyplývajúce z takéhoto jednoduchého "matematického delenia", sú značné - napríklad pri výškovej vetve som pri stredných hlasitostiach na cca -60dB až -80dB od digitálnej nuly (!!!) (regulácia hlasitosti aj útlmy jednotlivých vetiev, budú vo finále na analógovej strane za digitálnou výhybkou, a tak sa DA prevodníky dostanú do úrovňového pásma, v ktorom fungujú korektnejšie).
Nastavenie loudspeaker managementu je "oducha" s prihliadnutím na merania polystyrénového prototypu. Sústava samotná je bez povrchovky (poťahový materiál stále na ceste) a predná a zadná stena je len nasunutá a poistená lepiacou páskou, pretože kým nebude povrchovka, zlepiť sa to nedá. :-) Kabeláž je taká, že keby ju videl niekto, kto sa točí v superhájende, okamžite by ho "obkľúčili smrteľné stony..".. :-)
Napriek tomu sa už teraz dá čo to popísať:

V prvom rade: Som spokojný a to tak že dosť! :-)

Je tam dynamika, živosť, rozlíšenie. Zvuk celkom tažko rozpitvávať - taký ten časopisový popis (aké sú výšky, aké su stredy a basy) sa tu nedá použiť, lebo to, čo mi pri posluchu napadlo prvé, je, že ono to celé hrá akosi viac "spolu". :-o Necítim tu to, čo mi pri množstve (hlavne dvojpásmových) sústav vadí - že pásmo reprodukované kalotou, je od ostatku nejaké "dynamicky odtrhnuté" (na základe čoho sa potom dá tak pekne samostatne opisovať). Veľké činely "idú hlboko", majú telo, ten dozvuk veľkého kusu kovu.. ..nie je to len také "nerušiace nízkoenergetické šušťanie". Dynamika v pásme, kde hrá drajver, udrie do uší.. ..a plynulo sa spája s dynamikou ostatku!
Basy treba ešte poladiť - výkonu aj ekvalizačných možností je dosť, zatiaľ mi trochu chýba takého toho "tela veľkých nástrojov" (ktoré by malo byť cca v stovkách Hz). Merania tu neskôr naznačia viac. Na basoch je to ináč "štúdiovo suché", krátke a "sluchometricky" to nejde nijako nízko.. ..keď to ale prejdem generátorom, nastupuje to od cca 35Hz. 8-) Priaznivci "najnižšej oktávy", ako ju často počuť zo zlého hifi (obrovské doznievanie), by ohrnuli nos - v skladbách kde nízke basy nahraté nie sú, ich to jednoducho nehrá a ak v nahrávke sú, tak hrajú LEN vtedy keď majú! :-))))

Osobitnou kapitolou je priestor. Je iný, ako z bežných sústav, čo je vďaka inému vyžarovaciemu diagramu celkom logické. V prvom rade je celkom nutné sadnúť si presne medzi sústavy! Mimo ideálneho miesta to hrá, nemení sa tam farba zvuku (čo pri niektorých sústavách celkom zásadne), ale vnímanie priestoru nahrávky tam nie je dobré - zvuku zo vzdialenejšej sústavy citeľne ubudne a je to ako keď človek mierne potočí s "balance". Hifisti, ktorí pri posluchu varia, tapetujú, či cvičia jógu, by to hneď vyhlásili za najhoršie reprosústavy na zemeguli. :-) Finta s prekrížením osí reprosústav pred poslucháčom, ktorú tu pár strán dozadu poradil Marcel (MaBat), síce funguje v zmysle rozšírenia "miesta slušného posluchu" ale keď to zruším a sústavy namierim priamo na miesto posluchu, prípadne ich ešte o nejakých 5° vyosím von, dosiahnem najlepší výsledok!

Budú aj stojany - keď sa to zodvihne o nejkých 15cm, hrá to podstatne lepšie, ako položené na podlahe a zaklonené (ako na vizualizáciách). Drajver teda bude prakticky vo výške uší "rozvaleného poslucháča" a zaklonenie sústavy len veľmi mierne.
Nuž a ten priestor.. ..nechcem napísať, že to má nejaký slúchadlový priestor - to nie, rovnako to ale nemá tú "hajendovú vlastnosť" vytvoriť väčšie, či menšie priestorové zobrazenie prakticky pri každej prehrávanej skladbe. :-o V nahrávkach kde tá "ambientnosť" zachytená je, ju to fantasticky zobrazuje, tam, kde nie je.. ..tam jednoducho nie je - a ide to "len z reprákov". :-o

Áno, už teraz je jasné, že to dosť pekelne triedi nahrávky.. :-/ ..Scott-Heron-a, ktorý si zaslúžil ísť prvý, som po chvíľke vypol, Stevie sa zdal byť akosi primoc ucinkaný.. ..skúsil som aktuálnejšie kusy z Verve-u (Melody Gardot ma hudobne nijako extrémne nenadchýňa, ale čo človek nespraví pre kvalitné otestovanie) a tam je to "v celej šírke".. :-) ..v niektorých hifistických nahrávkach dokonca aj "v celej hĺbke". 8-)
Prvý album, ktorý som skúsol celý, bolo Miles-ove Kind of Blue.. ..to je kurvajz kus! 8-) Potom kvartet Dave Brubeck-a, jóó dynamika, dynamikááá.. ..Peter Erskine (bubeník Weather Report, Steely Dan.. ..trochu ubrať výšky, potom dobré).. ..včera "pubertálny pop jazz" Jamie Cullum-a.. ..hrá mu to chalaniskovi..

A celý ten koncept so zvukovodmi? Funguje to naozaj dobre! Čo som touto konštrukčnou komplikáciou chcel dosiahnuť, som písal skôr, takže len stručne - zmenšiť dopad toho, čo do reprodukcie vnesie miestnosť. Nuž a ÁNO! V mojej "kúpelni s televízorom" kde som si staré dvaapolpásma nikdy poriadne nevychutnal, to zrazu ide! Nepríjemný dozvuk a pocit stien naokolo sa naozaj výrazne zredukoval, keby som sa nechcel vyhnúť uštipačným komentárom, napísal by som aj, že tam nie je. :-) V každom prípade, ako mi predtým celá miestnosť vadila a v hudbe bolo cítiť hlavne veľkú holú stenu ZA sústavami, tak teraz trochu cítim "polstenu" naľavo za mnou a možno trochu dozvuk z polootvorenej kuchyne vzadu za poslucháčom. ..sem budú časom smerovať akustické úpravy. Naopak - stena za sústavami, podlaha, strop, bočné steny - nevadia.. ..v nahrávkach, kde je priestor aj "do hĺbky", nie je problém počuť dané zvuky akoby "zo spálne" (miestnosť za sústavami)..

..som zvedavý, ako sa to kvalitatívne pohne, keď dotiahnem celé "okolie": stojany, setup crossoveru, analógovú volume reguláciu, zdroj signálu, akustické úpravy.. ..a bude treba vymeniť vrčiacu chladničku - to je momentálne najväčšie zlo pri posluchu.. ..a asi aj tie IKEA hodiny vyhodím..
.-)

_________________
Curtis Mayfield | Gil Scott-Heron | Stevie Wonder | Roy Ayers | Carmen McRae | Herbie Hancock .. .. Jamie Lidell | Benny Sings | Mayer Hawthorne | Talc...
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
godz
Hifista - zaslúžilec


Založený: 05 máj 2007
Príspevky: 998
Bydlisko: Trenčín

PríspevokZaslal: St február 22, 2012 14:15:31    Predmet: Odpovedať s citátom

A čo tak už pripojiť aspoň jedno meranie.
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
MaBat
Hifi inventar


Založený: 21 november 2007
Príspevky: 10134

PríspevokZaslal: St február 22, 2012 16:29:29    Predmet: Odpovedať s citátom

check napísal:
Budeš potřebovat dost vysoké rozlišení měření, aby jsi správně změřil parazitní rezonance měničů a mohl jsi se je pokusit kompenzovat. Aby při poslechu zmizely, tak je nestačí vyekvalizovat do rovna. Je potřeba využít algorimů minimalizujících výstupní akustickou fázi celého systému.

Nic takového potřeba přece není. Nenapadá mě žádný důvod, proč by se nedala jakákoliv rezonance samotného měniče korigovat prostou kauzální ekvalizací (a klidně digitálně přes IIR filtry, nakonec tak to sám dělám, a funguje to dobře, přirozeně včetně fáze). Samozřejmě jen do té míry, do jaké je rezonance promítnuta do vyzařovacího diagramu jako celku, tzn. v pásmu, kde reprák vyzařuje ještě aspoň přibližně jako píst. Výš už to nelze korigovat nijak, resp. jen pro jeden bod v prostoru.

Nevím tedy, co si představit pod "algoritmy minimalizujícími výstupní akustickou fázi" a jak to může souviset s rezonancemi měničů. Pokud nějaký FIR filtr, tak to s tím nijak nesouvisí.

A pokud jde o rozlišení, není potřeba o nic větší, než při klasickém návrhu pasivní vexle, chceme-li od aktivu to samé. Resp. pokud stačí jinde, bude stačit i tady. Honit se na drobnými vysokojakostními rezonancemi a prohánět to přes desítky PEQ tu snad nikdo v plánu nemá..

Osobně by mě spíš zajímal reálný zvukový přínos oproti řekněme miniDSP 2x8 za $370 (s digitálním vstupem)...


Naposledy upravil MaBat dňa St február 22, 2012 16:50:58, celkom upravené 5 krát.
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
michal mishek
Hifista - pokročilec


Založený: 11 január 2009
Príspevky: 344
Bydlisko: Žilina

PríspevokZaslal: St február 22, 2012 16:42:54    Predmet: Odpovedať s citátom

godz:

výška: 697 mm
šírka: 380 mm
hĺbka: 380 mm

Laughing

_________________
Curtis Mayfield | Gil Scott-Heron | Stevie Wonder | Roy Ayers | Carmen McRae | Herbie Hancock .. .. Jamie Lidell | Benny Sings | Mayer Hawthorne | Talc...
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
MaBat
Hifi inventar


Založený: 21 november 2007
Príspevky: 10134

PríspevokZaslal: St február 22, 2012 17:04:22    Predmet: Odpovedať s citátom

michal mishek napísal:
Finta s prekrížením osí reprosústav pred poslucháčom, ktorú tu pár strán dozadu poradil Marcel (MaBat), síce funguje v zmysle rozšírenia "miesta slušného posluchu" ale keď to zruším a sústavy namierim priamo na miesto posluchu, prípadne ich ešte o nejakých 5° vyosím von, dosiahnem najlepší výsledok!

Jakkoli je to předčasné - nastavení výhybek podle měření evidentně ještě neproběhlo, čili stávající výsledek bude pravděpodobně jen dílem náhody, ty reprobedny nemají natolik úzkou vyzařovací charakteristiku, aby tohle fungovalo..
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
michal mishek
Hifista - pokročilec


Založený: 11 január 2009
Príspevky: 344
Bydlisko: Žilina

PríspevokZaslal: St február 22, 2012 17:22:01    Predmet: Odpovedať s citátom

Marcel, ty dokážeš ten príspevok toľko krát "doladiť". :-)))

Aby som ešte upresnil tú ekvalizáciu: v žiadnom prípade sa to nechystám vyrovnávať tak "totálne", ako Cough. Zrovnaná bude samotná sústava (bez započítania vplyvu miestnosti) pri čom "rezonancie" veľkosti 1-2dB ma naozaj nechávajú chladným. :-)
Na vstupe XTA mi ostáva asi 9 parametrických ekvalizérov, ktorými môžem kompenzovať najväčšie problémy miestnosti, ale ani tam sa nechystám na žiadne veľké zásahy. Osobná skúsenosť s lacným procesorom DBX, ktorý takéto niečo robil, mi zatiaľ hovorí, že v pásme stredov a výšok to narobí viac škody ako osohu (píšem o lacnom DBX, kvality úpravy ala Ivo nedokážem posúdiť).
"Opravy" miestnosti sa teda budú týkať skôr pásma basov.

Porovnanie XTA a miniDSP by ma zaujímalo (rovnako ako porovannie napríklad s DEQX, resp. porovnanie s crosoverom s FIR filtrami)..
Ak ťa XTA reálne zaujíma, môžem zobrať, keď niekedy pôjem do Prahy inak ako vlakom. :-)
Porovnanie mám napríklad s digitálnym behringerom, kde je XTA (aj na priemerných PA bedniach) jasne lepšia.

_________________
Curtis Mayfield | Gil Scott-Heron | Stevie Wonder | Roy Ayers | Carmen McRae | Herbie Hancock .. .. Jamie Lidell | Benny Sings | Mayer Hawthorne | Talc...
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
MaBat
Hifi inventar


Založený: 21 november 2007
Príspevky: 10134

PríspevokZaslal: St február 22, 2012 17:33:45    Predmet: Odpovedať s citátom

michal mishek napísal:
Marcel, ty dokážeš ten príspevok toľko krát "doladiť". Smile))

Opravdu se za to stydím, nemohl bych být spisovatel...

Jinak pod "reálným přínosem" bych rozuměl jen hodnověrné hodnocení v nějakém řízeném experimentu. Věřím, že spousta lidí toho spoustu slyší - dokud u toho i vidí, nebo ví. Častokrát už mě napadlo, jestli bych takový vůbec uměl zorganizovat a vyhodnotit.
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
check
Martin Vitvar


Založený: 10 júl 2007
Príspevky: 1478
Bydlisko: Horní Počernice

PríspevokZaslal: St február 22, 2012 17:37:42    Predmet: Odpovedať s citátom

MaBat napísal:
check napísal:
Budeš potřebovat dost vysoké rozlišení měření, aby jsi správně změřil parazitní rezonance měničů a mohl jsi se je pokusit kompenzovat. Aby při poslechu zmizely, tak je nestačí vyekvalizovat do rovna. Je potřeba využít algorimů minimalizujících výstupní akustickou fázi celého systému.

Nic takového potřeba přece není. Nenapadá mě žádný důvod, proč by se nedala jakákoliv rezonance samotného měniče korigovat prostou kauzální ekvalizací (a klidně digitálně přes IIR filtry, nakonec tak to sám dělám, a funguje to dobře, přirozeně včetně fáze). Samozřejmě jen do té míry, do jaké je rezonance promítnuta do vyzařovacího diagramu jako celku, tzn. v pásmu, kde reprák vyzařuje ještě aspoň přibližně jako píst. Výš už to nelze korigovat nijak, resp. jen pro jeden bod v prostoru.

Já mám vyzkoušeno, že to nezní dobře. Ale pokud jsou tvoje argumenty prostě pravda a moje jenom blbosti, tak Smile.

MaBat napísal:
Nevím tedy, co si představit pod "algoritmy minimalizujícími výstupní akustickou fázi" a jak to může souviset s rezonancemi měničů. Pokud nějaký FIR filtr, tak to s tím nijak nesouvisí.

Filtr s lineární fází - konstantní skupinové zpoždění.

MaBat napísal:
A pokud jde o rozlišení, není potřeba o nic větší, než při klasickém návrhu pasivní vexle, chceme-li od aktivu to samé. Resp. pokud stačí jinde, bude stačit i tady. Honit se na drobnými vysokojakostními rezonancemi a prohánět to přes desítky PEQ tu snad nikdo v plánu nemá..

Není, ale autor beden argumentoval při výběru měničů tím, že mu rezonance nevadí, že si je stejně zkoriguje v digitálu. Tak když je nezměří, nebude mít co korigovat.

_________________
http://vmaudio.cz/
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať e-mail Zobraziť autorové WWW stránky
Zobraziť príspevky z predchádzajúcich:   
Pridať novú tému   Zaslať odpoveď    Obsah fóra hifi.slovanet.sk -> Reprosústavy Časy uvádzané v GMT + 1 hodina
Choď na stránku Predchádzajúca  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 11, 12, 13  Ďalšia
Strana 8 z 13

 
Prejdi na:  
Nemôžete pridávať nové témy do tohto fóra.
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre.
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre.
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre.
Nemôžete hlasovať v tomto fóre.
Môžete pripojiť súbory do tohto fóra.
Môžete sťahovať súbory z tohto fóra.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Slovenský preklad phpBB Slovak - www.pcforum.sk
TOPlist