|
hifi.slovanet.sk
Bolo zavedene manualne potvrdzovanie registracii !!!
|
|
Zobraziť predchádzajúcu tému :: Zobraziť nasledujúcu tému |
Autor |
Správa |
iljas Hifista
Založený: 28 január 2008 Príspevky: 116 Bydlisko: Bratislava
|
Zaslal: Po október 27, 2014 14:50:28 Predmet: reportáž z lisovne LP v Loděnici |
|
|
neviem, či je toto tá najsprávnejšia sekcia, ale skúsim ...
http://kultura.sme.sk/c/7457527/ziadne-retro-poriadny-biznis-takto-sa-lisuje-platna.html?ref=tit
text je v Piane, kto ho nemá, nech číta nižšie - bohužiaľ, bez zaujímavých fotiek ...
Boli sme sa pozrieť, ako funguje
najväčšia lisovňa gramofónových platní na svete.
Loděnická fabrika v dedinke pri Prahe prežila od socializmu dodnes a nestíha lisovať vinyly, taký je po nich dopyt.
Autor:
Miloš Krekovič
Kto by pred desiatimi rokmi povedal, že v socializme postavená továreň na platne ešte zažije prácu na zmeny a odmietanie objednávok z kapacitných dôvodov.
Jasné, príďte, ale radšej doobeda. Máme totiž nesmierne veľa práce, napísala pracovníčka marketingu z Loděnice pri Prahe, kde má sídlo momentálne najväčšia a najvyťaženejšia továreň na vinyly na svete.
Že platne pre gramofóny nevyhynuli ako dinosaury, ale dlhšie zažívajú opatrný návrat, nie je nič nové – ale teraz je to v celom svete výnimočný stav.
Ešte pred piatimi rokmi platilo, že vinyly pri živote držia najmä fajnšmekri či poslucháči menšinových žánrov. Predaj rástol medziročne o päť percent. Toto číslo vlani vyskočilo na štyridsať, v kamiónoch z Loděnice odchádza do sveta ročne 13 miliónov kusov platní.
Pre množstvo objednávok v sezóne pred Vianocami musia klienti dlhšie čakať na zákazky. Medzi nimi nie sú iba producenti elektronickej hudby, dídžeji či alternatívne metalové kapely, ale všetky možné žánre. Najnovší album U2, Lady Gaga, reedícia Black Sabbath, výpravný box s nahrávkami Beatles: toto všetko vzniká v českej továrni, kde pracujú dve tisícky ľudí.
Ak má platňa vyrazenú značku GZ Vinyl, je určite odtiaľto. Pravdepodobné je to, aj ak ju nemá.
Oprášili stroje z pivnice
Človeku z konca minulého storočia by to znelo bláznivo. Ak by ste zavítali do dedinky v strednom Česku, kde v päťdesiatych rokoch komunisti prikázali vybudovať gramofónové mestečko pre celý blok RVHP, na konci deväťdesiatych rokov nájdete vzor firmy, ktorá sa úspešne dokázala vyrovnať s porevolučným chaosom v ekonomike aj s nástupom nových hudobných nosičov.
Vyrábala kadečo, lisovala cédečká, no čoraz menej platní. Bolo šťastné a možno aj prezieravé, že vtedy do skladu odložili stroje na ich výrobu.
„Prvé náznaky oživenia záujmu o vinylové platne začali prichádzať z USA na prelome tisícročia,“ spomína manažérka marketingu GZ Media Jana Březinová.
„Väčšina výrobcov medzičasom zanikla a stroje boli vzácnosťou. Nám stačilo stroje vytiahnuť zo skladu, repasovať ich a obnoviť na ich výrobu. Tradíciu a know-how sme tu mali. “
Hľadajú po aukciách
Každý úspešný príbeh má však aj svoj rub. To vidno práve teraz - v špičke, ktorú v Loděnici majú.
Rozširovať výrobu a kapacity, ak výrobca nestíha, je zložitá záležitosť pri nosiči, ktorý už mal vyhynúť a predsa sa vracia.
„Potrebujeme stroje, ale nové sa už nikde nevyrábajú,“ vysvetľuje Michal Němec, marketingový riaditeľ spoločnosti.
„S lismi máte dve možnosti. Sledovať aukcie, či sa nejaký neobjaví, takto sa nám podarilo odkúpiť staré kusy z Británie zo skrachovaných garážových lisovní nezávislej hudby. Druhá možnosť je odkúpiť konkurenčného výrobcu. S rezačkami je to ešte horšie. Takých, ktoré potrebujeme, bolo na svete len 26 kusov. Tri z nich máme u nás.“
Priemyselná špionáž
Prvá vec, čo prekvapuje, keď prídete na návštevu do továrne na platne, je, že vás poznajú. Cez Google si overili, či sme praví novinári a nejde o priemyselnú špionáž - boli tu už totiž takí, čo sem prišli všetko popozerať a pritom to novinári neboli.
Druhá vec je úžas nad tým, čo všetko tu závisí od ručnej práce. Nejdete písať socialistickú reportáž o pracujúcich, ale aj tak vám napadajú samé ódy na úsilie, mozole a pot pri robote odlišnej napríklad od procesu lisovania cédečiek. A ten proces prekvapuje tiež. Že samotné lisovanie je tá najmenej zložitá a fascinujúca časť práce. To najnáročnejšie a najzaujímavejšie na nej sa totiž deje predtým.
Je niekoľko postupov na vyrábanie platní. V Loděnici má tri hlavné stupne podľa materiálu meď – nikel – vinyl. Zvuková nahrávka sa najprv vyryje do medenej platne, z tej sa spraví špeciálny niklový odliatok a až ten je matricou, z ktorej sa lisujú platne z čiernej (alebo rôzne inak zafarbenej) vinylovej hmoty. Kľúčové ešte pred tým všetkým je nahrávku so zvukom starostlivo skontrolovať a upraviť v počítači – to sa volá premastering.
Premastering
Na úplnom začiatku je, samozrejme, nahrávka. Tá kedysi dorazila do lisovne zo štúdia na analógovom, magnetickom páse. Dnes už je to výnimočné, zabudnuté umenie. Hudbou sú zvukové súbory zaheslované na vzdialenom serveri, ktoré stiahnu do továrne cez internet.
Sedíme v elekroakustickom štúdiu, počúvame inžiniera Zbyňka Lébra a snažíme sa orientovať v bleskovej prednáške z akustiky, mechaniky, informatiky. Tu nahrávku od klienta upravujú v digitálnej podobe. Monitor nám ukazuje krútiaci sa obraz platne. Tá fyzicky nejestvuje, ešte ju len idú rezať do medi.
„Je to vlastne virtuálna rezačka,“ hovorí šéf štúdia. „Počítač detailne simuluje, čo sa s platňou a rezačkou bude diať pri rezaní drážok. Takto môžeme vopred vidieť, v čom môže byť problém – pri samotnom rezaní i neskôr pri počúvaní platne z gramofónu. Tento softvér sme si sami vyvinuli a parametre, ktoré sledujeme, nemáte v žiadnom bežnom zvukovom editore.“
Kliknutím prepína strany platne, vidíme skákajúci virtuálny nôž rezačky. Rozloženie hlasitostí, výchylky signálu či zakrivenie polomeru drážok: tieto dáta vykresľujú grafy vo farbe. Zelená je v poriadku, ak je oblasť dočervena, treba čosi ošetriť. Vzdialene to pripomína expozíciu v digitálnom fotoaparáte. „Tam môžete vopred vidieť, kde to bude prepálené či príliš tmavé. Tu je to tak so zvukom.“
Vojna hlasitostí
Prečo je to dôležité? „Predstavte si športové auto, ktorým chcete vybrať zákrutu bez brzdenia,“ približuje Lébr. „Aj rezačke pri divokom rozložení drážok hrozí poškodenie. Predovšetkým však strážime oblasti, kde prepisom hrozí vznik zvukového skreslenia.“
Koľko trvá premastering, závisí od nahrávky od klienta. Môže to byť pol hodiny aj pol zmeny.
„Prichádzajú nahrávky z celého sveta a platí, že nie každý vie pripraviť kvalitný vinylový master. Veľa ľudí masteruje nahrávky na vysoké hlasitosti, tento trend sa volá loudness war, čiže vojna hlasitostí. Chcú zvýrazniť výšky a basy pre ľudské ucho, ktoré je nastavené skôr na stredné pásma frekvencií. Niekedy tým záznam takmer zničia. Zbytočne nahlas zmastrovaná nahrávka nám môže robiť problém pri prepise, nevraviac o skresleniach pri počúvaní, nízkej úrovni dynamiky a podobne,“ vraví Lébr.
„Samozrejme, záleží na type hudby. Pri tanečnej, ktorá má hrať hlasno, je to menší problém. Je tiež rozdiel, či vám hrozí skreslenie na sykavke pri speve, alebo na údere do činela, kde je to viac v úzadí. Musíte mať jednoducho cit, presný recept nejestvuje.“
Podstatné pre nás je, že premastering zatiaľ stále digitálnej nahrávky pripravuje zvuk na jeho fyzické stvárnenie - rezanie do medenej platne.
Unikátna rezačka
Továrenská hala, ktorou kráčame, má kúzlo už tým, aká je stará. Lenže to najdôležitejšie pracovisko nie je v ľudskom mravenisku, ale v malej miestnosti, kde je takmer úplné ticho. Pritom práve tu sa v kúte odohráva najdrahšia časť procesu. Nenápadná rezačka rozmerov domácej chladničky je stará tri desaťročia. Odkedy ju v Nemecku vyrobila firma Neumann, prežila nástup i úpadok cédečiek, dnes ich je funkčných len pár kusov. Princípom je sústruh. Elektrický signál z mixpultu a batérie zosilňovačov premieňa na mechanický pohyb, keď do platne z medi krútiacej sa na kotúči diamantový nôž vyrezáva drážky.
Proces v mierke jedna k jednej trvá presne toľko, koľko trvá prehrávanie platne na gramofóne – a odsávané kovové triesky, ktoré pri tom vznikajú ako odpadový materiál, si muzikanti radi berú na pamiatku.
Mikroskopom študujeme drážky na hotovej platni z medi. Tú môžete teoreticky zobrať a prehrať ju na obyčajnom gramofóne, len to nikto nerobí, aby ihlou nepoškodil mäkký kov.
Zatiaľ sme len na polceste k vinylovej platni. Manažérka Březinová hovorí, že medených originálov vyrobia dva kusy. „Tie dva roky skladujeme pre prípad, že bude treba dolisovať náklad. Po tejto lehote sa v prípade záujmu o nahrávku musí robiť premastering odznovu.“
Elektrické kúpele
Odkedy je zvuk vyrytý, nahrávku už nečakajú úpravy. Všetko, čo s ňou robia, smeruje k úzkostlivo vernej reprodukcii mikrometrov jemných drážok. Presnejšie, pribudnú údaje pri stredovom kruhu platne mimo vlastného záznamu. Identifikačné číslo a značku sem vtlačia pri gravírovaní za pár sekúnd, až potom je všetko pripravené na výrobu niklového odliatku.
Odliatok je v skutočnosti málo presné označenie, všetko spraví elektrina. Predstavte si práčovňu, len namiesto vody s pracím práškom čaká platňu z medi kúpeľ v galvanickom roztoku. Stačí platňu upevniť na kruh, zaklapnúť ju do vane a čakať. Niklové guľôčky sa pôsobením elektriny rozpustia a tesne prilepia k vodivému medenému povrchu. Magická je chvíľka za trištvrte hodiny. Pracovník ju v rukaviciach vyberá z bublajúcej tekutiny, jemne odlupuje narastený tenučký niklový odliatok. Kópiu, niečo ako „negatív“ určený do lisu.
Len v rýchlosti sledujeme prípravy pred lisovaním. Očistiť, vypláchnuť a vysušiť odliatok. Presne ho vycentrovať, spraviť v strede otvor, orezať a zahladiť okraje. Ošmirgľovať nikel, aby bol úplne rovný. To všetko je práca ľudských rúk – nevraviac o etiketách.
„Papier má v sebe vodu, ktorú treba dokonale vysušiť. Trvá aj osem-deväť hodín, no ak lisujeme pri teplote 200 stupňov a tlaku sto ton, viete si predstaviť, čo narobí kvapka vody,“ vysvetľuje Březinová.
Lisovanie za horúca
V prízemí je lisovňa a najstaršia časť budovy. Míňame pri stenách naskladané vrecia s vinylovou hmotou. Pripomína rozdrvené čierne uhlie. V továrenskej hale pre hluk takmer nepočuť. Desiatky parných lisov fungujú šesťdesiat rokov viac-menej rovnako. Chvíľu to trvá, kým pracovníčka upevní do lisu niklové matrice (hore aj dolu, na obe strany platne), vloží doň papierové etikety a koláč tmavej vinylovej hmoty. Po stlačení tlačidla sa prelisujú jemné drážky do vinylu. Čierna platňa je hotová do minúty.
Medzitým špekulujeme, či je to náhoda, že manuálne lisy obsluhujú pracovníčky a tie poloautomatické prevažne muži.
Nečakáme, kým sa platne usušia po piatich kusoch naskladané v plastových škatuliach. Klopeme na dvere zvukovej kontroly. To je miestnosť, kde vás platia za počúvanie hudby.
Staršie pracovníčky kontrolujú správnosť záznamu – celé platne bez ohľadu na žáner. Znesú všetko od dychovky po metal, ale ako priznávajú, po šichte sa doma rady zaobídu bez rádia.
Čierna a farebná
Práve sme videli, ako vzniká čierna platňa, ale to je iba zlomok z toho, čo tu vedia robiť.
„Dnes už to nie je o obyčajnej doske v obale. Trendom sú špeciálne edície. Objednávka je typicky tisíc kusov platní a k tomu pár stoviek zvláštnych kusov. Platne môžu byť farebné, potlačené obrázkom po celom povrchu a rozlične tvarované. Napríklad na Valentína v tvare srdca,“ hovorí Březinová. „A to celé zabalíte trebárs do knižky, špeciálneho boxu. Súčasťou továrne je tlačiareň s najväčším sortimentom výrobkov v strednej Európe a vlastné dizajnové štúdio.“
Horúcim hitom je návrat flexidiskov – to sú tie plastové farebné fólie s nahrávkami vkladané do časopisov ešte v ére socializmu. „V Amerike majú taký úspech, že ich ani nestačíme vyrábať. Samozrejme, ich zvuková kvalita je už z princípu horšia, ale napríklad na upútavky na koncerty, nové albumy, či novoročné pozdravy to stačí.“
Do zámoria šla zatiaľ aj najbizarnejšia objednávka, ktorú vybavili. Americkí veteráni z kapely The Destructors chceli obal platne pozváraný z plechu. Jednoducho, heavy metal.
Vinyl je vždy originál
Hovorí marketingový riaditeľ GZ Media Michal Němec.
Prečo sa platne vracajú?
Bežná odpoveď je, že znejú lepšie ako cédečká. Platňa má oproti CD menší frekvenčný rozsah, ale pre mnohých hudobných fanúšikov lepšie nesie zvuk na stredných frekvenciách. Tie najviac lahodia ľudskému uchu, vníma ich ako teplejšie a príjemnejšie. Druhá vec je, že vinyl je pekný darček, artefakt. Na rozdiel od digitálneho formátu hudby, čo si hocikto legálne alebo nelegálne sťahuje z internetu, bez problému kopíruje a napaľuje na cédečká, vinyl sa nedá skopírovať. Každá platňa predstavuje originál, za ktorým je práca ľudských rúk.
Komu najviac lisujete?
Našimi najväčšími zákazníkmi sú takzvaní major labes, vydavatelia Universal, Sony. Na opačnom konci sú malí nezávislí vydavatelia a kapely. Medzi nimi sú objednávky takzvaných brokerov. To sú firmy, ktoré platne nevydávajú, ale robia sprostredkovateľov. Dobre poznajú trh a vydavateľov, u nás si rezervujú nejakú kapacitu a tú potom napĺňajú.
Aký býva bežný náklad?
Asi päťsto – tisíc kusov na titul. Pri interpretoch ako U2, Michael Jackson či Elton John to, samozrejme, môžu byť aj desiatky tisícov.
Ak sa ozve neznáma kapela s objednávkou na sto platní, tak sa viete dohodnúť?
Pre súčasný previs dopytu je minimálny náklad päťsto kusov.
Kedy máte najviac práce?
Prvá vlna prichádza pred Vianocami a pre nás sa začína už koncom leta. Druhá je pred polovicou apríla pred sviatkom Record Store Day. V tomto období sa koná vo svete veľa veľtrhov s prezentáciami gramoplatní. Nahrávacie spoločnosti a kapely sa chcú pochváliť novými nahrávkami pred letnými festivalmi.
Dejiny GZ Media Loděnice
•V roku 1951 vylisovali prvú platňu. Nebola to vinylová, ale takzvaná štandardná platňa s kapacitou troch minút záznamu.
•V 70. rokoch továreň pre lepšiu kontrolu pridelili pod štátny podnik Supraphon.
•V roku 1989 po magnetofónových kazetách začali lisovať aj cédečká.
•Po revolúcii prešla kupónovou privatizáciou. Vlastníctvo českých fondov v roku 1998 vystriedal americký investor. Od toho neskôr odkúpil akcie firmy jej bývalý dlhoročný riaditeľ Zdeněk Pelc. Väčšinu z nich dodnes vlastní manažment továrne. Výhoda toho je v pružnosti pri schvaľovaní nových investícií.
•Fabrika má 1930 zamestnancov.
•Až 40 percent súčasnej výroby tvoria vinylové platne, 60 percent z toho sú klasické čierne, zvyšok netypické formáty.
•Priemerná denná výroba je 40-tisíc kusov platní.
•Väčšina, až 97 – 98 percent smeruje na export do 42 krajín sveta, hlavne Veľkej Británie, USA, západnej Európy.
_________________ BV Audio: F3S/Excel, PRE1, PA300SSE, CD Creek Destiny 2, Musical Fidelity M1 DAC II, Logitech Squeezebox, Tesla NC452 + AT95E, Musical Fidelity V-LPS II |
|
Návrat hore |
|
|
historik Hifi obsluha
Založený: 26 október 2014 Príspevky: 27
|
Zaslal: Po október 27, 2014 17:44:17 Predmet: |
|
|
Vďaka, Piano nemám!
Inak džob snov
_________________ Denon PMA1520 + Denon DCD720 + Denon DNP730(Audioquest Golden Gate), KEF R300 (Atohm ZEF + Atohm WT-STU)
Burson Audio Conductor + Sennheiser HD800
Naposledy upravil historik dňa Po október 27, 2014 19:25:35, celkom upravené 1 krát. |
|
Návrat hore |
|
|
miero Hifi inventar
Založený: 08 september 2010 Príspevky: 11533 Bydlisko: Praha
|
|
Návrat hore |
|
|
vivi Hifi expert
Založený: 30 október 2006 Príspevky: 1054
|
|
Návrat hore |
|
|
MaG Hifi expert
Založený: 11 január 2014 Príspevky: 1474
|
|
Návrat hore |
|
|
MaG Hifi expert
Založený: 11 január 2014 Príspevky: 1474
|
Zaslal: Ne marec 01, 2015 18:57:53 Predmet: |
|
|
A zaujal ma aj tento záber na frekvenčný rozsah a priebeh práve prebiehajúcom rezaní LP:
Description: |
|
Filesize: |
29.66 KB |
Viewed: |
261 Time(s) |
|
|
|
Návrat hore |
|
|
miero Hifi inventar
Založený: 08 september 2010 Príspevky: 11533 Bydlisko: Praha
|
|
Návrat hore |
|
|
|
|
Nemôžete pridávať nové témy do tohto fóra. Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre. Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre. Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre. Nemôžete hlasovať v tomto fóre. Môžete pripojiť súbory do tohto fóra. Môžete sťahovať súbory z tohto fóra.
|
|